main image
 320    1400/12/16

اماراتی ها از ایالات متحده امریکا دل خواهند کند!؟

سیگنال متناقض اماراتی ها درباره جنگ اوکراین

به گزارش ماهستیم؛ ذوق و خوشحالی سران عرب کشورهای حاشیه خلج فارس از گسترش روابط با ایالات متحده امریکا دوام چندانی داشت. ناامیدی سران عرب کشورهای حاشیه حلیج فارس از ایالات متحده امریکا بعد از حمله پهپادی حوثی های یمن به تاسیسات نفتی آرامکو آغاز شد، خصوصا اینکه دولت ترامپ هیچ واکنشی در این خصوص نشان نداد.

اخبار منتشر شده حاکی از آن است که امارات متحده عربی در روابط همکاری های تسلیحاتی و فناوری با ایالات متحده امریکا قصد تجدیدنظر دارد. به گزارش نشریه National چاپ ابوظبی، سفیر امارات متحده عربی در کنفرانس بین المللی امنیت، فناوری و صنایع دفاعی گفته است: « مانند هر رابطه دیگری، روزهایی پیش می آید که رابطه زیر سوال می رود! سابقه ما به اندازه‌ای خوب و تمیز است که نه تنها حساس‌ترین فناوری‌های آمریکایی و سایر کشورهای غربی دیگر را دریافت کرده‌ایم، بلکه در حفاظت از آنها هم بسیار قوی بوده‌ایم».

تیرگی روابط اماراتی ها با ایالات متحده امریکا پس از آن صورت گرفت که آن کشور مذاکرات فروش جت های جنگنده F35 را برای بررسی برخی شرایط ناتمام گذاشت.

یوسف العتیبه، سفیر امارات متحده عربی در مصاحبه با نشریه National افزود: « ما فقط دنبال خرید جنگنده ها نبودیم. می‌خواستیم که کشورها و شرکت‌های صنعتی به کشور ما آمده و صنعتی را که دنبال توسعه آن هستیم، ایجاد کنند.

 در همین حال شبکه الجزیره گزارش داده که مقام های امارات متحده عربی درباره تعهد ایالات متحده امریکا به منطقه نامطمئن هستند و این کشور در جنگ با حوثی های یمن چشم به کاخ کرملین دوخته است! این رسانه خبری با اشاره به ناامیدی سران عرب کشورهای منطقه از ایالات متحده امریکا [در جریان حمله به تاسیسات نفتی آرامکو و فرودگاه ابوظبی] به دیدگاه متناقض امارات نسبت به جنگ اوکراین تاکید می کند.

الجزیره در بخشی از گزارش خود ضمن اشاره به جنگ اوکراین می نویسد: « امارات گفته ۵ میلیون دلار به شهروندان اوکراینی کمک انسان‌ دوستانه می‌کند و در همان روز در جریان رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل خواستار توقف تعرض به اواکراین شد. این در حالی است که امارات در جریان جلسه شورای امنیت سازمان ملل از رای مثبت به قطعنامه محکومیت روسیه امتناع و برای 2 بار رای ممتنع داد».

گفتنی است در دوران ریاست جمهوری ترامپ، قراردادهای مالی هنگفت برای تامین تسلیحات و تجهیزات نظامی مورد نیاز عربستان سعودی و امارات متحده عربی انعقاد گردید که تحویل آن به روایت مقام های آن کشور در هاله ی از ابهام است! از این رو تغییر مواضع آن کشورها چندان دور از انتظار نیست./تمام

مطالب مرتبط