main image
 525    1401/06/18

عرض تسلیت پهلوی به خانواده سلطنتی

ملکه الیزابت دوم نماد خرد و بخشش بود!

به گزارش ماهستیم؛ کاخ سلطنتی باکینگهام انگلیس با صدور بیانیه‌ای خبر درگذشت ملکه این کشور را اعلام کرد؛ به این ترتیب پسر وی چارلز ۷۳ ساله بر تخت پادشاهی خواهد نشست. دقایقی پس از انتشار این اطلاعیه، رضا پهلوی فرزند شاه مخلوع ایران ضمن ابراز همدردی با خانواده سلطنتی به تعریف و تمجید از الیزابت دوم پرداخت.

او ضمن عرض تسلیت و ارادت خدمت خانواده سلطنتی نوشت: « ملکه در دوران حکمرانی‌‌شان -که طولانی‌ترین دوره یک پادشاه در جهان به شمار می‌رود- نقش یک نیروی شرافتمند و نجیب را برای عدالت، پیشرفت و نیز یکپارچگی و تداوم کشور خود ایفا کردند. از این رو با احترامی ماندگار به خاطر خدمات‌شان به بریتانیا در یادها خواهند ماند.

رضا پهلوی در بخش دیگری از بیانیه الیزابت دوم را نماد خرد، قدرت و بخشش دانست و درگذشت او را به جامعه جهانی تسلیت گفت! او نوشت: « ما تسلیت خود را به خانواده سلطنتی، مردم بریتانیا و نیز به همه کسانی در سراسر جهان ابراز می‌کنیم که به ملکه الیزابت دوم به عنوان نماد خرد، قدرت و بخشش می‌نگریستند، که او به راستی چنین بود و چنین نیز به خاطر سپرده خواهد شد».

نقش ملکه انگلیس علیه جنبش های آزادی خواهانه در کشورهای مختلف دنیا غیرقابل انکار است؛ در همین رابطه می توان به دستور وی برای اجرای کودتای 28 مرداد ماه سال 1328 اشاره کرد. در جریان کودتای 28 مرداد دولت دکتر مصدق که موفق به ملی شدن صنعت نفت و خلع ید اجانب از جمله انگلیس از منابع نفتی ایران شده بود توسط سران کشورهای آمریکا و انگلیس سرنگون شد. سرنگونی دولت ملی دکتر مصدق به آغاز دوره خفقان و استبداد پهلوی دوم تا بهمن ۱۳۵۷ منجر شد. گروه‌ها و احزاب سیاسی که در زمان دکتر مصدق از آزادی عمل برخوردار بودند طی این ۲۵ سال قلع و قمع شدند و ساواک بسیاری از مخالفان شاه را شکنجه یا به قتل رساند.

نکته قابل تامل اینکه سلطنت طلبان، دلِ خوشی از انگلیس و رسانه تحت امر آن یعنی BBC فارسی ندارند، ابراز ارادت رضا پهلوی بار دیگر فضای سیاسی اپوزسیون را تحت تاثیر قرار خواهد داد، باید منتظر بود و دید که رضا پهلوی تا چه اندازه تاب تحمل انتقادها را دارد!/تمام