main image
 643    1400/08/23 1400/08/23

رسما مردم ایران را چهارپا فرض کردند!

رسما مردم ایران را چهارپا فرض کردند!


به گزارش ماهستیم؛ در روزهای اخیر یک کارزار سیاسی دیگر برای محکومیت جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است، پس از دادگاه اعدام زندانیان سال 67 اکنون دادگاه آبان تریبونال قرار است پرونده های مربوط به حوادث آبان ماه سال 1398 را مورد بررسی قرار دهد. این اولین تجربه اپوزسیون در راه اندازی یک کارزار مبارزاتی به این شیوه است.

 

گفتنی است ملاک و معیار دادگاه آبان تریبونال در بازخوانی حوادث آبان 1398 اظهارات شهود است، افرادی بی نام و نشان که با صورت های پوشیده در مقابل دوربین حاضر می شوند و روایت خود را از آن روزها بازگو می کنند. در گزارش قبلی به این مهم تاکید شد که به دلیل عدم راستی آزمایی ها ممکن است این افراد هر خزعبلاتی را علیه جمهوری اسلامی ایران بیان کنند، پس از دو روز این اتفاق افتاد!

 

در جریان جلسه چهارم دادگاه بین المللی آبان شاهد شماره 173 رسما مردم ایران را حیوان چهارپا فرض کرد!

 

شاهد شماره 173 که به صورت ویدئویی در جلسه دادگاه حضور داشت،  درباره حوادث آبان ماه 98 گفت: « من برای درگیری نیامده بودم. برای ایجاد ناامنی نیامده بودم. من برای اعتراض آمده بودم. وقتی به من شلیک شد، هنوز هیچ جایی آتش نگرفته بود. هیچ آسیبی به جایی وارد نشده بود. یک بچه شانزده هفده ساله را که هنوز سربازی نرفته، اسلحه دستش داده‌اند که به مردم شلیک کند. خوب این جنایت است. کسی که اسلحه دست یک بچه می دهد، این جنایتکار است. به داد آن زندانیان برسید».

 

شاهد شماره ۲۸ نیز که با ظاهری پوشیده به صورت ویدئویی در دادگاه شرکت کرده بود، گفت: « اگر بدون ماسک در دادگاه شرکت می‌کردم، بلافاصله شناسایی و یک ربع بعد توسط عوامل حکومت ایران کشته خواهم شد!».

 

شاهد شماره 28 در ادامه افزود: «دانش آموز ۱۹ ساله وقتی تیر خورد، دوستانش از ترس اینکه دستگیر نشود او را به بیمارستان نبردند. او در کف خانه جان داد. بفهمید اینجا چه می‌گذرد. بفهمید اینجا چه اتفاقی افتاد. این ظلمی که شده. مردم تا این حد وحشت داشتند که او را به بیمارستان نبردند. و او جان داد.

 

از نکات قابل تامل درباره چهارمین جلسه دادگاه بین المللی آبان حضور «رابرت هینش»، استاد حقوق بین الملل دانشگاه لایدن بود؛ او گزارش مشترک سازمان عدالت برای ایران و دانشگاه لایدن هلند درباره حوادث آبان 98 و قوانین مورد اجرا در ایران را تقدیم دادگاه کرد.

 

عدالت برای ایران یک سازمان به اصطلاح حقوق بشری است که درباره موارد نقض حقوق بشر در ایران و طرح دعوی حقوقی علیه مسئولان جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کند؛ این سازمان توسط چهره های فعال سیاسی ساکن خارج از کشور راه اندازی شده است و هم اکنون با برخی سازمان های دیگر نظیر شبکه زنان تحت قوانین مسلمانی به اختصار WLUML و بنیاد هیوس همکاری می کند./تمام

مطالب مرتبط