main image
 635    1400/09/19 1400/09/19

ذوق ایران اینترنشنال از تحریم های کودکانه پارلمان انگلیس +تصویر

ذوق ایران اینترنشنال از تحریم های کودکانه پارلمان انگلیس +تصویر


به گزارش ماهستیم؛ کشورهای غربی با اعمال تحریم علیه ایران به دنبال تغییر در روابط سیاسی بوده اند، در طول دهه های گذشته این سیاست به نحوی طراحی و برنامه ریزی شده که شرایط مطابق میل آنها رقم خورد. استفاده از حربه تحریم همواره به عنوان یکی از ابزارهای سیاست خارجی مورد توجه بوده است.

 

نخستین تحریم علیه ایران در دوران معاصر، تحریم بریتانیا علیه ایران به منظور واکنش در برابر انتخاب دکتر محمد مصدق بود که هدف ملی‌سازی صنعت نفت را دنبال می‌کرد. [1] تلاش انگلیسی ها در نهایت منجر به صدور اولین قطعنامه شورای امنیت علیه ایران گردید. پس از سرنگونی حکومت شاهنشاهی و پیروزی انقلاب اسلامی این سیاست به مراتب بیشتر مورد توجه کشورهای غربی علی الخصوص ایالات متحده امریکا قرار گرفت. در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستور کار قرار گرفت و تمام تحریم های ممکن اعمال گردید.

 

نکته قابل تامل اینکه نظام تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران کارایی خود را از دست داده است؛ کار به جایی رسیده است که افراد و شخصیت ها مورد تحریم قرار می گیرند، کسانی که هیچگاه پایشان به کشورهای غربی باز نشده و نخواهد شد! در همین رابطه می توان به تحریم های پارلمان انگلیس علیه برخی افراد اشاره کرد.

 

سیما غیاثی، مجری تلویزیون ایران اینترنشنال با اشاره به تحریم رئیس سابق زندان اوین، یک مقام سابق قضائی و خبرنگار صدا و سیما گفت: « غلامرضا ضیائی (رئیس سابق زندان اوین) او به بدرفتاری با زندانیان سیاسی شهرت دارد، نرگس محمدی پیشتر در این باره افشاگری کرده بود. [2] علی قناعت کار ( بازپرس سابق دادسرای اوین) او بازپرس فریبا عادل خواه و نزار زکا (از زندانیان دو تابعیتی) بود. پارلمان اروپا همچنین یک بازجو خبرنگار به نام «علی رضوانی» را تحریم کرد، او در برنامه های خبری صدا و سیما به اعتراف گیری از زندانیان سیاسی شهرت دارد».

 



اقدام پارلمان اروپا در تحریم شخصیت های حقیقی در واقع هیچ تاثیر و کارکردی نخواهد داشت، با این حال ایران اینترنشنال ضمن تاکید بر اهمیت تحریم ها خاطرنشان کرد که تحریم های جدید پارلمان انگلیس حاوی این پیام است که دنیا در برابر نقض حقوق بشر در ایران سکوت نخواهد کرد!

 

آنچه مسلم است جمهوری اسلامی ایران تنها بر اساس منافع ملی خود عمل خواهد کرد. تعریف کشورهای اروپایی و ایالات متحده امریکا از حقوق بشر ویژگی های خاص خود را دارد، بر همین اساس شاهد رفتارهای دو گانه و گاه متناقض از جانب این کشورها هستیم! درست  مانند آنچه در قضیه قتل جمال خاشقچی روی داد و یا جنایت رژیم صهیونیستی علیه شهروندان فلسطین و ..../تمام




[1] ویکی پدیا

[2] جنجال انتقال نرگس محمدی از اوین به زندان زنجان/حمله بیست نفر به نرگس محمدی _ سایت ماهستیم _ کد خبر: 15409 _ لینک خبر

مطالب مرتبط