main image
 457    1401/07/27

بی‌بی‌سی حرفش را پس گرفت

انتشار اخبار دروغ توسط بنگاه خبرپراکنی انگلیس

به گزارش ماهستیم؛ بی‌بی‌سی فارسی و برخی کانال‌های تلگرامی در یکی دو روز گذشته مدعی شدند که در پی حمله نیروهای امنیتی به مدرسه شاهد در شهر اردبیل یک دختر نوجوان زخمی شد و پس از انتقال به بیمارستان فاطمی اردبیل به‌دلیل خونریزی داخلی فوت کرد، همچنین 10 دانش‌آموز مجروح و 7 دانش‌آموز هم دستگیر شدند.

مسئولان استان از جمله مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل و مدیرکل آموزش و پرورش نسبت به این ادعا واکنش نشان دادند و ضمن تکذیب این ادعا اعلام کردند: «تاکنون در اردبیل هیچ کشته و مجروحی نداشتیم».

نکته قابل تامل اینکه نام و نام خانوادگی و تصویر فردی که ادعا می‌شود در بیمارستان فاطمی فوت کرده از سوی هیچ یک از رسانه‌ها و کانال‌ها منتشر نشده است! خیلی زودتر از آنچه تصور می شد ادعای رسانه های بیگانه دروغ از آب درآمد و بنگاه خبرپراکنی BBC غیرمستقیم اصالت این خبر را تایید نکرد.

BBC فارسی علی‌رغم اینکه در ابتدا این خبر دروغ را منتشر کرده بود، امروز با یک عقب‌نشینی، توضیحات کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران را منتشر کرد که در آن آمده بود: «بی بی سی فارسی به‌دلیل وجود منابع خبری مختلف هنوز نتوانسته است خبر درگذشت این دانش‌آموز را تایید یا رد کند».

به‌نظر می‌رسد رسانه‌های فارسی‌زبان پس از تجربه ماجرای «ترانه موسوی» و تکذیب کشته شدن خانم‌ها سارینا اسماعیل‌زاده، مهسا موگویی و نیکا شاکرمی در جریان اغتشاشات اخیر، بدون نام بردن از کسی و صرفاً با طرح ادعاهایی، به‌دنبال مبهم کردن فضا هستند تا ادعاهای شان به‌سرعت تکذیب نشود؛ هرچند روایت‌های مطرح‌شده‌شان نیز با یکدیگر همخوانی ندارد.

گفتنd است در سال 1388 ادعا شد که ترانه موسوی توسط نیروهای امنیتی کشته شده است؛ برای وی مراسم ختمی برگزار شد و میرحسین موسوی هم آن در شرکت کرد، اما بعدها مشخص شد که چنین فردی وجود خارجی ندارد./تمام