main image
 199    1401/07/23

حواستان باشد، آدرس غلط می دهند!

تحلیل نهادها و رسانه های بین المللی از اعتراض های اخیر

به گزارش ماهستیم؛ رسانه های معاند فارسی زبان با استناد به تحلیل موسسات و رسانه های بین المللی از سقوط جمهوری اسلامی ایران می گویند و به مخاطبان وعده پیروزی در آینده ی نزدیک می دهند.

بنیاد صلح بین المللی کارنگی با اشاره به اعتراض های اخیر در شهرهای مختلف ایران می نویسد: « فروپاشی جمهوری اسلامی گرچه لزوما اجتناب‌‌ناپذیر نیست، اما دیگر غیرقابل تصور هم نیست. این رژیم در نهایت به راه اتحاد جماهیر شوروی سابق خواهد رفت! پیش‌بینی زمان و چگونگی انجام آن اما دشوار است».

مرور تاریخچه و کارنامه فعالیت های بنیاد به اصطلاح صلح کارنگی در راستای تثبیت هژمونی آمریکا در سطح جهانی است، از این رو کارشناسان و تحلیلگران این نهاد همواره به دنبال طراحی و ارائه مشاوره به سیاستمداران کاخ سفید برای کودتا، تجزیه و انقلاب در کشورهای هدف هستند. با توجه به این مهم چندان دور از ذهن نیست که اتفاقات اخیر در کشور مورد بررسی و تحلیل کارشناسان آن نهاد قرار گیرد.

نکته قابل تامل در گزارش تحلیلی بنیاد کارنگی اشاره به موضوع اتحاد جماهیر شوروی و متعاقب آن احتمال تجزیه ایران است! بدون شک دشمنان این مرز و بوم سناریوهای مختلف را درباره ایران روی میز دارند که از جمله آن می توان به احتمال تجزیه ایران و نحوه تعامل با دولت های بوجود آمده اشاره کرد.

گزارش تحلیلی مجله تایم و نشریه دیلی تلگراف از اعتراض های اخیر مورد توجه رسانه های معاند فارسی زبان قرار گرفته است.

مجله تام در بخشی از تحلیل خود درباره حوادث اخیر در کشور می نویسد: «جمهوری اسلامی‌ در مقابله با اعتراضات قبلی عموما موفق عمل کرده بود، آنها با دستاویز قرار دادن احساسات ناسیونالیستی و ترساندن مردم از حضور گروه های تجزیه طلب در میان اقلیت های قومی عمل کردند؛ این بار اما از موقعیت خود نامطمئن هستند».

ادعای مجله تایم در خصوص اقدام جمهوری اسلامی ایران در ترساندن مردم از حضور افراد وابسته به گروه های تجزیه در اقلیت های قومی درست و صحیح است! همین دو هفته پیش بود که در جریان اعتراض شهروندان سنندج عده ای ضمن به آتش کشیدن پرچم مقدس کشورمان، در حمایت از عبدالله مهتدی شعار سر دادند [فیلم آن در شبکه های اجتماعی منتشر شد].

نکته جالب اینکه این گزارش نیز بر اساس گفتگو با کریم سجادپور [تحلیلگر بنیاد کارنگی] منتشر شده است! بنابراین چندان دور از انتظار نیست که برای موضوع با این درجه از اهمیت شاهد عادی انگاری توسط نویسنده باشیم. مخاطبان محترم به خوبی می دانند که رفاه، آسایش و پیشرفت کشورهای غربی در گرو ایران تجزیه شده است؛ این همان چیزی است که آنها سال هاس سال برای آن برنامه ریزی کرده اند!

نشریه دیلی تلگراف نیز به قلم کایلی مور به تحلیل حوادث اخیر در ایران پرداخت. در بخشی از این گزارش آمده است: « ترس جوانان شجاع ایران ریخته است. نسل جوان ایران مثل جوانان سرتاسر جهان می‌خواهد ابراز عقیده و وجود کند، آنها نیرویى بی‌بدیل برای تغییر در ایران پدید آورده‌اند. باید گفت که رژیم حاکم بر ایران مدت‌هاست که مشروعیت خود را نزد آنها از دست داده است».

Kylie Moore-Gilbert همان جاسوس رژیم صهیونیستی است که در جریان ماموریت برای ردیابی شیوه دور زدن تحریم ها، آگاهی از فعالیت های هسته ای و نیز موضوعات مرتبط با محور مقاومت راهی تهران شده بود. بغض و کینه او نسبت به ج.ا.ا کاملا قابل درک است و انتظاری بیشتری هم از این افراد نیست!/تمام