main image
 393    1401/04/24

روایت ایران اینترنشنال از سفر بایدن به خاورمیانه +تصاویر

از بحران ایران تا ناتوی عربی و پدافند دفاعی مشترک

به گزارش ماهستیم؛ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا برای اولین بار عازم اسرائیل و عربستان سعودی خواهد شد، این سفر در آستانه انتخابات میان دوره ی و افت قابل توجه محبوبیت جو بایدن [دموکرات ها] صورت می گیرد! انتظار می رود که جو بایدن ضمن تضمین دوباره امنیت برای اسرائیل از عربستان سعودی بخواهد تا ساز و کار لازم برای افزایش تولید نفت را فراهم کند.

تلویزیون ایران اینترنشنال

تلویزیون ایران اینترنشنال اما از دستاوردهای این سفر برای اسرائیل و عربستان سعودی می گوید. اشکان صفایی [خبرنگار ایران اینترنشنال در اسرائیل] در مصاحبه با این شبکه گفت: « استقبال از بایدن خیلی گرم بود و تمام مقام های اسرائیل در فرودگاه حضور داشتند. جو بایدن فردا با نخست وزیر دیدار خواهد داشت و همچنین در نشست مجازی با رهبران هند و امارات متحده عربی درباره بحران مواد غذایی، بحران انرژی و البته بحران ایران صحبت خواهد کرد». [1]

علیرغم ماجراجویی اسرائیلی ها درباره پرونده هسته ای ایران، جو بایدن  روی خوش به اسرائیلی ها نشان نداده و راه مذاکره را پیش گرفته است؛ درباره عربستان سعودی نیز برخلاف مفاد قرارداد سال 2017 روند تحویل تسلیحات جنگی به آن کشور را به تعویق انداخت! این رفتار دقیقا برخلاف سیاست های رئیس جمهور قبل یعنی دونالد ترامپ بود.

به نظر می رسد که مقام های اسرائیل و عربستان سعودی برای حضور دوباره جمهوری خواهان در کاخ سفید لحظه شماری می کنند چراکه دموکرات ها تاکنون به نگرانی های اسرائیل و سعودی درباره ایران توجه نشان نداده اند.

همچنان که در ابتدای گزارش اشاره شد، سفر جو بایدن به اسرائیل دستاوری برای صهیونیست ها به همراه نخواهد داشت چراکه این سفر در راستای انتخابات میان دوره ای و جلب حمایت لابی صهیونیست ها از دموکرات ها صورت می گیرد. در همین رابطه خبرنگار ایران اینترنشنال اعتراف کرد که قرار است در بیانیه ی مشترک [قراردادی قرار نیست امضا شود] دو کشور متعهد شوند که جمهوری اسلامی ایران به سلاح اتمی دست پیدا نکند و امنیت اسرائیل توسط ایالات متحده امریکا تامین می شود!

پر واضح است که ایالات متحده امریکا از ماجراجویی صهیونیست ها حمایت نخواهند کرد چراکه نتیجه آن به جنگ نظامی ختم خواهد شد و این بدان معنی است که ایالات متحده امریکا ناخواسته وارد جنگ با جمهوری اسلامی ایران می شود.

کاملیا انتخابی فر

کاملیا انتخابی فرد [سردبیر ایندیپندنت فارسی] در مصاحبه با تلویزیون ایران اینترنشنال در این باره می گوید: « فکر می کنم ایالات متحده امریکا از اسرائیل خواهند خواست تا لحن خود را ارام کند. آنها از عربستان سعودی می خواهند تا تولید نفت را افزایش دهد، برای این منظور احتمالا طرح سعودی ها برای ایجاد سپر دفاع موشکی در برابر ایران را خواهد پذیرفت و برخی سامانه های دفاع موشکی را به عربستان سعودی تحویل خواهند داد».

یکی دیگر از نکات قابل تامل که تلویزیون ایران اینترنشنال تلاش کرد آن را در ذهن مخاطبان حکاکی کند، موضوع ناتوی عربی و اتحاد آن با رژیم صهیونیستی در برابر جمهوری اسلامی ایران بود. در این باره باید گفت که ناتوی عربی از خیلی سال پیش یعنی 1982 [نیروی سپر صحرا که بعدها به سپر مجمع الجزیزه تغییر نام یافت] وجود داشته و ادعای رسانه های معاند در تشکیل این نیرو علیه ایران دروغ بزرگ است.

ایالات متحده امریکا به هزار و یک دلیل به هیچکدام از کشورهای عربی حتی عربستان سعودی اجازه نخواهد داد تا تسلیحاتی مشابه آنچه در اسرائیل وجود دارد، داشته باشند! این موضوع البته توسط رسانه های معاند هیچگاه بیان نمی شود و نخواهد شد. بنابراین ارسال تسلیحات نظامی [موضوع قرارداد سال 2017] به عربستان سعودی آنچنان که عنوان می شود، انجام نخواهد شد همچنان که تاکنون در تحویل آن به پادشاهی سعودی وقفه صورت گرفته است! [2]

جلیل روشندل

تحلیل گران سعودی ایران اینترنشنال اعتقاد دارند که عربستان سعودی و اسرائیل با ایجاد سیستم پدافند موشکی به تهدیدهای ایران پاسخ خواهند داد. جلیل روشندل [تحلیلگر] در مصاحبه با تلویزیون اینترنشنال می گوید: « ناتوی عربی و تجمیع توانایی های دفاعی در برابر ایران و استفاده مشترک از گنبد آهنین نقطه شروع همکاری ها با اسرائیل خواهد بود».

ادعا درباره قدرت بازدارندگی گنبد آهنین در حالی است که می دانیم این پدافند حتی در برابر راکت های گروه های مقاومت فلسطین موفق نبوده و نتوانسته به طور کامل انها را منهدم کند! نکته دیگر اینکه قول آمریکایی ها اعتباری ندارد، در همین رابطه می توان به حمله پهپادهای نیروهای یمن به تاسیسات نفتی ارامکو اشاره کرد، در جریان این حمله ها ایالات متحده امریکا حاضر به دفاع از عربستان نشد!/تمام

 


[1] استفاده از عبارت بحران برای جمهوری اسلامی ایران در حالی است که می دانیم ایالات متحده امریکا و هم پیمانان آن زمینه ساز ایجاد بحران در منطقه بوده اند؛ از جنگ افغانستان و عراق تا پشتیبانی از ائتلاف سعودی در حمله به یمن از جمله مصادیق بحران آفرینی آن کشور در طول یک دهه گذشته بوده است.

[2] قرارداد سال 2017 به ارزش 110 میلیارد دلار شامل تجهیزات دفاعی و تهاجمی بود؛ انتقال تسلیحات نظامی از ایالات متحده امریکا به عربستان سعودی به دولت بعد واگذار شد؛ در کمال تعجب سناتورهای آمریکایی با انتقال تسلیحات تهاجی مخالفت کردند و طرح آنها که از 13 ژوئن کلید خورده بود در 17 ژولای به تصویب رسید! هر چند دونالد ترامپ این طرح را وتو کرد اما در دوران ریاست جمهوری بایدن این موضوع بار دیگر در کنگره مطرح شد. در نهایت نمایندگان کنگره به تعمیر و نگهداری تسلیحات نظامی موافقت کردند./تمام

مطالب مرتبط