main image
 400    1400/11/14

غرامت 156 میلیون دلاری عیسی سحر خیز

به دنبال طرح شکایت مهدی سحر خیز

به گزارش ماهستیم؛ مرور پرونده های دریافت غرامت از محل اموال و دارایی های متعلق به ایران فاجعه بار است؛ ایالات متحده امریکا همچنان از محل دارایی های ضبط شده بذل و بخشش می کند و تا این لحظه دست رد به سینه کسی نزده است! بر اساس گزارش های غیررسمی گفته می شود که تا سال 2018 مبلغ بالغ بر 62 بیلیون دلار به شاکیان پرونده پرداخت شده است.

غرامت پرداخت شده ایران،اموال غارت شده ایران در امریکا،غرام ایران در امریکا

اپوزسیون خارج از کشور در فاصله این سال ها نظاره گر داستان بوده و به جای پیگیری و اعتراض، خود به فکر چپاول و غارت افتاده است! در همین رابطه می توان به مسیح علینژاد اشاره کرد. همچنان که در گزارش پرونده ویژه قبل اشاره شد، او درخواست غرامت 189 میلیون دلاری خود را تقدیم دادگاه کرده است. اکنون خبر رسیده که عیسی سحرخیز نیز از طریق فرزندش [که شهروند ایالات متحده امریکا است] پرونده ی علیه ایران گشوده و تقاضای دریافت غرامت کرده است!

نکته قابل تامل اینکه هیچ گروه یا سازمان سیاسی در خارج از کشور، اشاره ی به این ماجرا نکرده و نمی کند؛ حتی رسانه های معاند فارسی زبان نیز ترجیح می دهند در قبال این غارتگری ها چشمان خود را بسته نگاه دارند!

عیسی سحرخیز، مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات، در اعتراض به توقیف روزنامه زن [به مدیر مسئولی فائزه هاشمی رفسنجانی و سردبیری ابراهیم نبوی و سپس مسعود بهنود] از سِمت خود استعفا داد و ماهنامه آفتاب را منتشر کرد. او پس از توقیف ماهنامه آفتاب به جمع روزنامه نگاران ضدانقلاب در روز آنلاین پیوست.

همچنان که گفته شد پرونده عیسی سحرخیز توسط فرزندش، مهدی سحرخیز پیگیری و دنبال می شود. فرزند عیسی سحرخیز در جواب به منتقدان در شبکه های اجتماعی ادعا کرد که پول دریافتی را میان ایرانی ها تقسیم خواهد کرد! او در ادامه خاطرنشان کرد که پدرش روزهای سختی را در زندان گذارنده است.

در بخشی از متن شکایت پرونده آمده است: « شاکی پرونده مهدی سحرخیز علیه علی حسینی خامنه ای رهبر و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به طور جمعی اقامه دعوا کرده است. تحت قانون مصونیت حاکمیت خارجی FISA [که ابزار اقامه دعوا علیه یک حکومت خارجی یا آژانس ها می باشد] برای بهبود آسیب های شدید بدنی و صدمات جبران ناپذیری که در نتیجه گروگان گیری و شکنجه پدرش عیسی سحرخیز متحمل شده است. شاکی این دعوی را برای اقدام علیه دولت حامی تروریسم فراهم می کند».

 

غرامت عیسی سحرخیز،مهدی سحرخیز،پرونده غرامت سحرخیز

یکی از کاربران شبکه های اجتماعی درباره پرونده غرامت عیسی سحرخیز نوشت: «آقا مهدی سحرخیز مراقب باشید، قضای پرونده غرامت پدر جنابعالی نفهمد که پدرتان در چند روزی که در زندان تشریف داشتند در حال فوتبال بازی کردن با مجید توکلی بودند؛ اینجوری پرونده شکنجه بابا و ناراحتی روحی تو در نیویورک که هریسچی [وکیل پرونده] به دادگاه برده، ضعیف می شود».

گفتنی است عیسی سحرخیز پس از آزادای [در مهرماه 1392] به همراه محمد نوریزاد، نرگس محمدی و برخی دیگر از زندانیان سیاسی_امنیتی به سیاه نمایی علیه نظام و انقلاب پرداخت. او حجم گسترده ی از روایت های نادرست درباره زندانیان و زندان های کشور را در اختیار رسانه های معاند فارسی زبان قرار داد تا به این ترتیب پرونده حقوق بشر ایران تحت تاثیر قرار گیرد. لازم به ذکر است پس از اعلام دادستانی مبنی بر معرفی به دادسرا، نامبرده در حالی که قصد فرار از کشور داشت در یکی از شهرهای شمال کشور توسط ماموران اداره اطلاعات دستگیر می شود. [1]

مبالغ درخواست شده برای غرامت از محل اموال و دارایی های متعلق به ایران عبارتند از :

خسارت غیر مادی: 6500.000 دلار

خسارت مادی: 247.800 دلار

خسارت تنبیهی: 150.000.000دلار

جمع کل خسارت: 156.474.800 دلار

 


[1] شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران، عیسی سحرخیز را به اتهام توهین به رهبر انقلاب، فعالیت تبلیغاتی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران مجرم شناخت.