main image
 222    1401/06/24

پرونده غرامت سه شهروند آمریکایی به جریان افتاد

ادعاهای تکراری برای دریافت غرامت میلیون دلاری

به گزارش ماهستیم؛ بنابر اخبار رسیده سه شهروند آمریکایی که سال 2009 میلادی به جرم جاسوسی برای ایالات متحده امریکا بازداشت و محکوم به زندان شده بودند، طی دادخواستی خواهان دریافت غرامت از محل دارایی های متعلق به ایران شدند.

سارا شورد، شین بوور، و جاش فاتال در سال ٢٠٠٩ در امتداد مرز ایران و عراق توسط نیروی مرزبانی دستگیر شدند. آنها ادعا می کنند که در آن سال برای بازدید از آبشاری در اقلیم کردستان عراق بدون آنکه متوجه شوند وارد خاک ایران شدند!

گفتنی است ریچارد لئون مسئول رسیدگی به پرونده این سه شهروند آمریکایی است، او سال 2019 قضاوت پرونده جیسون رضائیان را برعهده داشت و حکم به پرداخت 180 میلیون دلار از  محل دارایی‌های مسدودشده ایران داد. لازم به ذکر است که پرداخت غرامت از محل دارایی‌های مسدود شده ایران در چارچوب قانون «صندوق عدالت برای قربانیان تروریسم دولتی» مصوب کنگره ایالات متحده امریکا است.

مطابق معمول ابن افراد ادعا می کنند که در جریان بازجویی ها تحت فشار قرار گرفته اند و در نهایت از بیم مرگ مجبور به قبول اتهام جاسوسی شده اند! نکته جالب اینکه در بخشی از متن دادخواست شهروندان آمریکایی آمده است که بازجوهای ایرانی به آنها گفته اند که می دانند جاسوس نیستند اما آزادی شان در ازای معامله با ایالات متحده امریکا خواهد بود!

گفتنی است سارا شورد سپتامبر سال ٢٠١٠ و شین بوور و جاش فاتال یک سال بعد از زندان آزاد شدند.

در سال های اخیر عده ای افراد فرصت طلب به دنبال دریافت غرامت از محل دارایی های ایران هستند؛ در همین رابطه می توان به مسیح علینژاد و عیسی سحرخیز اشاره کرد که با دروغ گویی و فریبکاری دادخواست خود را به دادگاه فدرال آمریکا برده اند تا بلکه از این آب گل آلود چیزی نصیب شان شود./تمام