<img src="//radar.bayan.ir/bb!b!yaali/rb.gif?nos&refx=aHR0cDovL3lhYWxpLmJsb2cuaXIvcG9zdC83OTEvJUQ4JUFBJUQ4JUI1JUQ5JTg4JURCJThDJUQ4JUIxJURCJThDLTIxNC0lRDglQUYlRDklODQlRDglQTctJUQ4JUE4JUQ4JUIzJUQ5JTg4JUQ4JUIyLSVEQSVBOSVEOSU4Ny0lRDglQjMlRDklODglRDglQjItJUQ4JUFBJUQ5JTg4LSVEQSVBOSVEOCVBNyVEOCVCMSVEOSU4NyVEOCVBNy0lRDglQTglREElQTklRDklODYlRDglQUY=" alt="" border="0">

افشاگری ضدانقلاب درباره منابع مالی رسانه های معاند فارسی زبان

افشاگری ضدانقلاب درباره منابع مالی رسانه های معاند فارسی زبان درباره منابع مالی رسانه های معاند فارسی زبان و تامین اعتبار آنها توسط مراکز و سازمان های وابسته به دولت ایالات متحده آمریکا گزارش های متعددی منتشر شده است؛ همواره این موضوع که کدام رسانه چه میزان پول دریافت کرده، مطرح بوده و بخش اعظم دعوا و درگیری میان مدیران رسانه ها نیز بر سر این موضوع بوده

به گزارش ماهستیم؛ درباره منابع مالی رسانه های معاند فارسی زبان و تامین اعتبار آنها توسط مراکز و سازمان های وابسته به دولت ایالات متحده آمریکا گزارش های متعددی منتشر شده است؛ همواره این موضوع که کدام رسانه چه میزان پول دریافت کرده، مطرح بوده و بخش اعظم دعوا و درگیری میان مدیران رسانه ها نیز بر سر این موضوع بوده است!

 

در این گزارش به برخی از رسانه های فارسی زبان که از دولت آمریکا تامین اعتبار می شوند اشاره خواهیم کرد؛ این گزارش بر اساس تازه ترین افشاگری «محمد سهیمی» درباره منابع مالی رسانه های فارسی زبان در خارج از کشور منتشر شده است، همچنین لازم به ذکر است که این گزارش در سایت «گویا نیوز» [از سایت های معاند] نیز منتشر شده است.

 

در ابتدای این گزارش محمد سهیمی به دسته بندی اپوزسیون خارج از کشور می پردازد، او اپوزسیون را به دو دسته تقسیم می کند، گروه اول که هدف آنها سرنگونی جمهوری اسلامی ایران به طریق نظامی و مداخله مستقیم آمریکا و هم پیمانان آن است ولی گروه دوم در مقابل گروه اول خواستار مشارکت مردم در تغییر نظام سیاسی هستند و معتقد هستند که از هر فرصتی ولو انتخابات هم نبایستی چشم پوشی کرد!

 

اینکه تا چد تعاریف نویسنده با واقعیات انطباق دارد، چندان مهم نیست! او در ادامه گریزی به وقایع سال 2007 میلادی زده و به موضوع کمک 400 میلیون دلاری دولت جرج بوش پسر به رسانه های فارسی زبان، سازمان ها و گروه های مخالف نظام ج.ا.ا حتی سازمان تروریستی منافقین و گروهک تروریستی جندالله اشاره می کند.

 

نویسنده سایت گویا نیوز در بخش دیگری از گزارش خود درباره پشت پرده منابع مالی رسانه های فارسی زبان در خارج از کشور به موضوع شفافیت مالی رسانه های فارسی زبان می پردازد. محمد سهیمی در این باره می نویسد: «بسیاری از وبسایت ها، تلویزیون ها، و مراکز دیگر فعالیت‌های ایرانیان خارج از کشور، بخصوص در آمریکا، از دولت آمریکا و وزارت خارجه، بنیاد‌های راستگرا، و دیگر منابع کمک مالی‌ دریافت می کنند، ولی‌ درباره این منابع کاملا شفاف عمل نمی کنند». 

 

نویسنده در این رابطه به برخی از رسانه ها و سازمان های ایرانی اشاره می کند که بودجه آنها از طریق دولت ایالات متحده آمریکا تامین می شود.

 

بنیاد غیر انتفاعی «     » که  فاطمه حقیقت‌جو [نماینده اصلاح طلب مجلس ششم] به همراه تعداد دیگری از همکاران در سال ۲۰۱۰ تأسیس نمودند. فعالیت بنیاد درباره آموزش اصول و روش‌های مسالمت جویانه در فرایند تأسیس دموکراسی است. در مورد منابع مالی‌ این بنیاد در وبسایت آن گفته میشود که بنیاد به دنبال دریافت کمک‌های مالی‌ از اشخاص، سازمان‌های دولتی و غیر دولتی آمریکا و همچنین مؤسسات بین‌المللی است، ولی‌ نگارنده نشانی از حامیان مالی این بنیاد که به آن کمک مالی‌ داده اند موجود نیست.

 

«موسسه توانا» یک موسسه الکترونیکی و اینترنتی میباشد که در اردیبهشت ۱۳۸۹ توسط «اکبر عطری» [از فعالان دانشجویی سابق در ایران] و «مریم معمار صادقی» [همسر اکبر عطری]‌ تأسیس شد. توانا بر طبق آنچه که در وبسایت خود اعلام کرده است یک موسسه آموزشی می باشد. این موسسه با سازمان راستگرای آمریکایی‌ Freedom House  که بودجه آن را دولت آمریکا تأمین می‌کند همکاری دارد. بر طبق گزارش روزنامه "فایننشیال تایمز" در سال۲۰۰۶ Freedom House از دولت جورج بوش پسر بودجه‌ای برای فعالیت‌های مخفی‌ در ایران دریافت کرده بود.

 

گفتنی است موسسه توانا در وبسایت خود منابع مالی‌ خود را وزارت خارجه آمریکا، وزارت خارجه هلند، موقوفه ملی‌ برای دموکراسی که یکی‌ دیگر از سازمان‌هایی‌ می باشد که با بودجه دولت آمریکا اداره می شود و متهم به شرکت در بسیاری از تحرکات راستگرایان بر ضد دولت‌های خود در آمریکای لاتین و مناطق دیگر جهان شده است و گوگل ذکر می ‌کند که البته این میزان شفافیت قابل توجه است. به اعتقاد «محمد سهیمی» میزان کمک دریافتی در سال ۲۰۱۳ برای موسسه توانا متجاوز از ۱.۳ میلیون دلار بوده است.

 

تلویزیون «ایران اینترنشنال» از لندن آغاز به کار کرد. مدیران اصلی‌ آن «علی‌ اصغر رمضانپور»، «محمد منظرپور»، «بهروز آفاق» و «حسین رسام» هستند. [1] تلویزیون «ایران اینترنشنال»، آنچنان که مدیران آن می‌گویند قرار است یک شبکه ماهواره‌ای ۲۴ ساعته ایرانی‌ باشد. هزینه سالانه یک چنین تلویزیونی ده‌ها میلیون دلار است. 

 

علیرضا نوری ‌زاده [که سابقه همکاری با سرویس های عربی و انگلیسی علیه ایران را دارد] درباره نقش خود در تاسیس تلویزیون گفته است: «مدیران ایران اینترنشنال دو سال پیش به من گفتند که می خواهند چهار ساعت به برنامه خودم اضافه کنم، و آنها این چهار ساعت را به اخبار خود اختصاص دهند؛ بعد از مدتی‌ صحبت کردن من  نه‌ من گفتم [نه‌]، چون چهار چوبی را معین کردم. بعد از جواب نه آنها گفتند کمک کنید که ما یک تلویزیون راه اندزای کنیم و چند نفری را که می‌شناختم معرفی‌ کردم و آنها رفتند و ایران اینترنشنال را تاسیس کردند. مجوز تلویزیون متعلق به شرکتی است به نام Global Media Circulating Limited که یک دفتر آن در لندن است.

 

75 درصد این شرکت متعلق به شخصی به نام «عادل عبدالکریم» است. او متولد سال ۱۹۶۴ و شهروند عربستان سعودی و دانش آموخته یکی از دانشگاه های جنوب کالیفرنیا است. عادل عبدالکریم دارای سمت‌های دیگری در چند شرکت دیگر که در بریتانیا ثبت شده اند نیز می باشد. یکی‌ از آنها Or Holding and Investments Limited است. مدیر سابق این شرکت مادر، و یا Holding کسی‌ بجز «عبدالرحمان راشد»، روزنامه نگار مشهور عربستان سعودی و مدیر سابق تلویزیون العربیه نیست که بلندگوی رژیم عربستان سعودی است و افکار به شدت ضد ایران او همانند العربیه شهرت خاصی‌ در میا‌‌ن آگاهان دارد./تمام



[1] نویسنده گویا نیوز درباره سابقه این افراد به موضوع اصلاح طلبی آنها اشاره می کند و تاکید دارد که هیچکدام از آنها سابقه فعالیت به عنوان اصلاح طلب [در ایران] نداشته و ندارند.

 

 محمد منظر پور که قبلا در صدای آمریکا بود، و چندی نیز خبر نگار بی‌ بی‌ سی‌ در اسرائیل. او نیز، علیرغم ادعای خود و مخالفان او در زمانی که در صدای آمریکا کار می کرد، اصلاح طلب نبود و منابع  حکایت از آن دارد که او هیچگاه در جلسات اصلاح طلبان در ایران حضور نداشته است.

آخرین سمت  بهروز آفاق در بی‌ بی‌ سی‌ مدیر بخش آسیا و اقیانوس آرام بی‌ بی‌ سی‌ بود. او از سال ۱۹۸۳ برای بی‌ بی‌ سی‌ کار کرده و مدتی‌ مدیر برنامه‌های بی‌ بی‌ سی‌ در آسیای مرکزی بوده، و بعد از آن ادیتور بخش آسیا-اروپای بی‌ بی‌ سی‌ بودند. 

حسین رسام نیز که در بی‌ بی‌ سی‌ کار میکرد، در زمان جنبش سبز در تهران تحلیلگر ارشد سفارت بریتانیا در تهران بود، که قوه قضاییه او را به جرم تحریک مردم به نا آرامی دستگیر کرد و مدتی‌ در زندان بود.