main image
 1403/07/08

به این افراد خانه اجاره ندهید

ساماندهی اتباع خارجی غیرمجاز

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراهای مجلس در مصاحبه با ایلنا بر لزوم مجازات کسانی که به اتباع غیر مجاز خدمات می‌دهند تأکید کرد و گفت: ما خود ایرانی‌ها را هم باید سامان‌دهی کنیم. وقتی یک ایرانی خانه‌ای به یک شخص غیر ایرانی و یک تبعه خارجی غیر مجاز اجاره می‌دهد کارش غیر مجاز است و این ایرانی هم باید مجازات شود.

او افزود: ایرانی‌های که به اتباع خارجی غیر مجاز خدمات، کار و وسیله نقلیه می‌دهند و متاسفانه حتی کارت بانکی و سیمکارت خودشان را به آنها می‌دهند، جرم مرتکب شده اند.

ابوالفضل ابوترابی‌ در این‌ باره که گزارش‌هایی داده می‌شود که برخی افراد در تاکسی‌های اینترنتی ایرانی ثبت‌نام می‌کنند، اما ماشین را به راننده‌هایی از اتباع خارجی می‌دهند، آیا روی این موضوع نظارت می‌شود؟ عنوان ‌کرد: در مورد آن‌هایی که غیر مجاز هستند، اساسا هر ایرانی‌ به آن‌ها خدمات دهد، مجازات خواهد شد.

خوشبختانه اجماع خوبی در کشور برای ساماندهی وضعیت اتباع شکل گرفته است. لکن راه نرفته در این زمینه بسیار است. و از جمله این راه‌ها همین بحث مورد اشاره نماینده فوق‌الذکر است که عده‌ای در ایران برای برخی انتفاع‌های شخصی به اتباع غیر مجاز خدمات می‌دهند!

ما در این زمینه هم نیازمند قانون‌گذاری و اقتدار هستیم و هم نیازمند فرهنگ‌سازی عمومی. ضمن اینکه حتما بایستی مجازات آنها که به اتباع غیر مجاز خدمات می‌دهند؛ به اطلاع عمومی رسانده شود تا پیوست اجتماعی هم برای سیاست‌گذاری درست، ایجاد شود.

در بحث اتباع غیر مجاز، اگر و فقط اگر مسئله خانه‌های اجاره داده شده به این افراد در شهرها و روستاها مورد پیگیری قرار گیرد؛ گشایش‌های بزرگی ایجاد می‌شود.

43