main image
 28    1403/06/18

پیروزی بزرگ برای ایران

اخراج گروه های تجزیه طلب از اقلیم کردستان عراق

به گزارش ماهستیم؛ اولین گروه از تجزیه طلبان مستقر در کردستان عراق پایگاه خود را تخلیه و به محل جدید منتقل شدند؛ بنابر اخبار رسیده اعضای مستقر کومله در اردوگاه زرگویر علیا، بدون حمل ادوات سنگین و نیمه سنگین نظامی به سورداش، مکانی در 40 کیلومتری زرگویر و در مجاورت شهر دوکان در اقلیم کردستان منتقل شدند؛ همچنین محل نیروهای اتحادیه میهنی اقلیم کردستان در خال دیوارچینی است و به عبارت این نیروها محصور خواهند شد.

پیشتر جمهوری اسلامی ایران به طریق دیپلماتیک به مقام های اقلیم کردستان عراق هشدار داده بود که خاک آن منطقه تبدیل به پایگاه امن برای آموزش و انجام عملیات تروریستی شده و بایستی هر چه زودتر بساط تروریست ها برچیده شود.

بر این اساس یک توافقنامه مشترک میان ایران و عراق تا 28 شهریور به کشور عراق مهلت داده شد تا گروه های تجزیه طلب کرد مستقر در کردستان عراق خلع سلاح و اردوگاه های آنها تعطیل شود، در آستانه سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق اولین گام از توافقنامه مشترک اجرا گردید.

تلویزیون BBC فارسی در همین رابطه با عبدالله مهتدی، دبیر کل حزب دموکرات کومله کردستان مصاحبه کرد. عبدالله مهتدی در واکنش به تعطیلی پایگاه کومله در اقلیم کردستان گفت: « این تصمیم به دنبال فشار ج.ا.ا بوده و قرارداد امنیتی میان ایران و عراق ناظر بر این اقدام است. این جنگ روانی ج.ا.ا علیه احزاب کرد به خصوص کومله است که در جریان جنبش زن، زندگی، آزادی نقش کلیدی ایفا کرد. این اقدام علیه آن موفقیت هایی بود که ما در دوره اخیر داشتیم!

تعطیلی پایگاه های حزب کومله و عبدالله مهتدی

دبیر کل حزب دموکرات کومله کردستان در ادامه مصاحبه با BBC فارسی ادعا کرد که تغییر جغرافیایی پایگاه کومله بی اهمیت است! او در این باره گفت: « ما تصمیم کردستان عراق را مناسب نمی دانیم ولی ما با شروط خاص نهایتا آن را پذیرفتیم، آنها نمی بایستی تحت تاثیر این فشارها قرار می گرفتند. موضوع تغییر پایگاه از یک نقطه به نقطه دیگر نیست، به این خاطر که ما در یک نقطه ثابت نبوده ایم و در مکان های مختلف جابه جایی داشتیم».

ادعای عبدالله مهتدی درباره نقش پر رنگ حزب کومله در جریان حوادث شهریور ماه سال 1401 در حالی است که مسیح علینژاد، رضا پهلوی و حامد اسماعیلیون بازیگران اصلی زن، زندگی، آزادی و شورای همبستگی بودند، در واقع حزب کومله بعدها [با انگیزه های سیاسی] به اتحاد میان آنان پیوست و سرانجام کار نیز به شکست ختم شد.

درباره ادعای دیگر عبدالله مهتدی [که جابه جایی پایگاه های نظامی حزب کومله امر عادی است] بایستی خاطرنشان کرد که بر اساس توافقنامه مشترک میان ایران و عراق، ادوات سنگین و نیمه سنگین تجزیه طلبان از آنها گرفته خواهد شد، به عبارت بهتر با این جابه جایی عملا انتقال سلاح های سنگین و نیمه سنگین غیرممکن خواهد بود.

تخلیه پایگاه های نظامی و خلع سلاح تروریست های تجزیه طلب در کردستان عراق یک موفقیت بزرگ برای کشور محسوب می شود که بدون توسل به اقدام نظامی و صرف هزینه های گزاف به نتیجه دلخواه رسیده است. /تمام