main image
 109    1403/06/03

اعتراف تحلیلگر تلویزیون فارسی صدای آمریکا

بزرگ ترین چالش رئیس جمهور بعدی آمریکا

به گزارش ماهستیم؛ در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ سیاست فشار حداکثری علیه ج.ا.ا در دستور کار قرار گرفت، اعمال تحریم های اقتصادی همه جانبه و انزوای سیاسی ایران از صحنه بین الملل هدف اصلی سیاست کاخ سفید در دوران ترامپ بود. اکنون که زمزمه بازگشت ترامپ به کاخ سفید مطرح است تحلیلگران رسانه های بین المللی به ارزیابی شرایط سیاسی ایران و آمریکا می پردازند. از جمله این رسانه ها می توان به VOA اشاره کرد.

علم صالح، دانشیار مطالعات بین‌الملل دانشگاه ملی استرالیا در گفتگو با تلویزیون فارسی صدای آمریکا به نقش آفرینی ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: « ایران و ایالات متحده به دلایل بسیار نمی توانند به یکدیگر اعتماد کنند. ایران از طریق گروه‌های خود در منطقه تا حدودی زیادی ساختار و مهندسی امنیتی منطقه را تغییر داده تا جایی که امنیت اسرائیل به چالش کشیده است. ایران به یک قدرت نظامی پایدار بومی و محلی تبدیل شده است».

تحلیلگر تلویزیون فارسی صدای آمریکا در ادامه به نافرمانی متحدان قبلی ایالات متحده آمریکا از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی اشاره و خاطرنشان کرد: « ... نکته بعدی افول و کمرنگ شدن قدرت آمریکا در منطقه است. اکنون دیده می شود که حامیان گذشته‌ی آمریکا در منطقه در بخشی از سیاست‌های کلی و راهبردی به آمریکا جواب نه می گویند! به عنوان مثال عربستان سعودی در چند مورد درباره اسرائیل، سیاست‌های نفتی خود و همچنین همکاری با روسیه در مقابل آمریکا ایستاده است و یا در عادی‌سازی روابط با ایران برخلاف خواسته‌ی غرب رفتاری متفاوت نشان داده است».

علیرغم طرح اتهام ها علیه ج.ا.ا و تلاش برای ایران هراسی با استفاده از کلید واژه هایی چون امنیت اقتصادی، خطر جنگ فراگیر و ویران کننده و .... نکته قابل تامل در اظهارات تحلیلگر تلویزیون فارسی صدای آمریکا تاکید بر این واقعیت بود که سیاست‌های نظامی، تحریمی یا تشویق های مالی در غرب آسیا اثرگذار نخواهند بود و رئیس جمهور بعدی آمریکا حتما با شرایط جدیدی روبرو خواهد شد./تمام