main image
 123    1403/03/03

میراث ابراهیم

سه سال خدمت در میدان دیپلماسی

به گزارش ماهستیم؛ شهید آیت الله ابراهیم رئیسی صبح روز یکشنبه مصادف با  30 اردیبهشت سال 1403 به منظور افتتاح سد مرزی قلعه سی در استان آذربایجان شرقی به این استان سفر کرد؛ پس از اتمام افتتاح این پروژه، بالگرد حامل رئیس جمهور در مسیر بازگشت در جنگل دیزمار در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه گردید. صبح روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه خبر شهادت ایشان به طور رسمی اعلام گردید.

آیت الله ابراهیم رئیسی 12 مرداد سال 1400 فعالیت خود را به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم آغاز کرد؛ کسری بودجه بیش از 300 هزار میلیاردی، خزانه منفی 44 هزار میلیاردی و همه گیری بیماری کرونا از جمله مسائلی بود که دولت او می بایست با آن دست و پنجه نرم کند.

رئیسی خستگی ناپذیر

روحیه جهادی و تلاش خستگی ناپذیر رئیس جمهور رئیسی، مسائل اساسی کشور را سر و سامان داد؛ رشد اقتصادی مثبت 4 درصد، افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی، کاهش رشد نقدینگی، تعامل با کشورهای دنیا و عضویت در مجامع مهم اقتصادی و سیاسی، کاهش نرخ بیکاری، پرداخت مطالبات در حوزه های مختلف، رفع موانع تولید با تسهیل صدور مجوز کسب و کارها، رفع ممنوعیت واردات خودرو، برخورد با مفاسد اقتصادی و انتشار اسامی بدهکاران کلان بانکی، افزایش توان تولید برق در کشور، ساماندهی انبارهای اموال تملیکی و فروش خودروهای رسوبی، افتتاح پروژه های نیمه تمام در حوزه های مختلف اقتصادی، بهداشت و درمان، صنعتی و ... از جمله اقدامات شهید ابراهیم رئیسی در طول سه سال خدمت خالصانه بود.

در میدان دیپلماسی دولت ابراهیم رئیسی سنگ تمام گذاشت. به دنبال خروج ایالات متحده آمریکا از توافق بین المللی برجام و عقب نشینی آن کشور از افغانستان، اعتماد به کاخ سفید بیش از پیش کاسته شد اما دولت ابراهیم رئیسی با لحاظ خطوط قرمز، باب مذاکره را باز گذاشت.

شهید حسین امیر عبدالهیان به عنوان وزیر امور خارجه در راستای سیاست های کلی نظام ج.ا.ا ضمن ایجاد امنیت و ثبات در غرب آسیا، زمینه لازم برای رشد اقتصادی کشور و افزایش صادرات غیرنفتی کشور را فراهم آورد. کاهش تنش با عربستان سعودی و از سرگیری روابط با این کشور و بحرین و نیز ارتقای روابط با دیگر کشورها که عموما با در خواست آنها و به دلیل قدرت تهران بوده، از موفقیت‌های دستگاه دیپلماسی دولت ابراهیم رئیسی است.

تلاش خستگی ناپذیر در حوزه دیپلماسی به عضویت دائم ایران در سازمان همکاری های شانگهای منجر شد. عضویت ایران در Shanghai Cooperation Organization یک فرصت بی نظیر برای رشد در حوزه اقتصادی را فراهم خواهد کرد و اثر آن خیلی زود در اقتصاد کشور مشاهده گردید.

از شهریور سال 1400 [همزمان با عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای] تا پایان فروردین سال 1403نزدیک ۳۴۷ میلیون تن کالا به ارزش بیش از ۱۳۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه ابتدای کار دولت دوازدهم [یعنی از شهریور ۱۳۹۶ تا پایان فروردین ۱۳۹۹] از نظر ارزش ۱۷/۱۹ درصد و از لحاظ وزن ۱.۵ درصد افزایش یافته است. در مجموع میزان تجارت خارجی کشورمان در طول ریاست جمهوری شهید آیت الله رئیسی به بیش از ۳۰۱ میلیارد دلار رسیده است.

دولت سیزدهم با دستیابی به رکوردهای جدید در صادرات نفت و رسیدن به فروش ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز و وصول پول فروش آن که با وجود تحریم‌ها انجام شده، عملاً موجب شکستن صدای پای تحریم‌های حداکثری آمریکا شده است. این در حالی است که سایر تولیدکنندگان نفت به دنبال کاهش فروش نفت خود هستند اما ایران بازارهای مصرفی خود را دوباره بازیابی کرده و ارتقا می‌دهد. در این میان حتی اروپایی‌ها به دنبال افزایش واردات نفت از ایران هستند.

شهید خدمت

دایره تلاش‌ و خدمات خالصانه شهید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور ملت ایران بسیار گسترده است. بخشی از دست آورده‌های دولت سیزدهم به این شرح است:

-تلاش برای تأمین مالی با آثار غیر تورمی و کاهش رشد نقدینگی از حدود ۴۶ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۳۱.۱ درصد در سال ۱۴۰۱

_ پیگیری و حل مشکلات بنگاه‌های تولیدی و رفع موانع تولید

- ارتقا جایگاه ایران در نظام نوآوری جهانی و رسیدن به پله ۵۷

- حمایت از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و فن‌آوری‌

-مردمی سازی یارانه‌ها و شناسایی ۲۴ میلیون نفر دهک اول تا سوم ضعیف جامعه

- افزایش ۵۰ درصدی سرانه مستمری خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی

- توسعه اقتصاد گردشگری و ورود بیش از ۶ میلیون نفر گردشگر خارجی به کشور

- محدود کردن تسهیلات بانک‌ها و مؤسسه‌های ناتراز

-مدیریت تقاضای ارز در کشور

- توسعه زیرساخت حمل و نقل کشور و نیز احداث و ساخت راه آهن به طول ۱۵۴۱ کیلومتر تا پایان ۱۴۰۳

- افتتاح بخش اول پروژه چابهار زاهدان به طور ۱۵۴ کیلومتر

-اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت به شبکه راه‌های روستایی

- تأمین زمین به تعداد ۱۷۸۵۰۴۴ واحد مسکونی و نیز وجود ۴۴۲۹۴۸ از واحدهای دارای قرارداد سازنده

-تولید بیش از ۱،۹۴۴،۱۴۸ میلیون دستگاه خودروی سواری از شروع به کار دولت مردمی

- افزایش ۲۰۰ درصدی صادرات نفت خام و میعانات گازی

- افزایش ۲۱ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی و نیز افزایش ۲۲ درصدی میزان تولید محصولات پتروشیمی

- افزایش ۲۵ درصدی صادرات گاز طبیعی با در نظر گرفتن سوآپ

_افزایش ۶ درصدی متوسط تولید نفت و گاز کشور

- راه‌اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و اتصال بیش از ۱۲۷ دستگاه دولتی به این سامانه و ارائه بیش از ۳ هزار خدمت دولتی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

_توسعه صنعت فضایی کشور و تصویب برنامه ۱۰ ساله این صنعت، به‌همراه پرتاب موفق ۳ ماهواره

_کسب رتبه علمی پانزدهم در دنیا و اول منطقه در حوزه علوم پزشکی

_ بهره برداری از ۱۲ واحد تصفیه خانه آب و طرح آبرسانی به ظرفیت ۱۳۵۵۱۴۴ متر مکعب در شبانه‌روز

- افزایش ۱۳ درصدی نسبت گونه‌های در معرض خطر انقراض، دارای برنامه حفاظت و احیا نسبت به ابتدای دولت سیزدهم

- استقرار سامانه پذیرش الکترونیک اسناد بستری (پوشش ۸۵ درصدی) در کلیه استان‌ها جهت مقابله با تقاضای القایی و خود ارجاعی به همراه رونمایی از سامانه نظام ارجاع الکترونیک

- حدود دو برابر شدن شاخص متوسط حقوق معلمان نسبت به سال ۱۴۰۰

- افزایش بیش از ۳۳ درصد سهم وزارت آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور

- کاهش ۱۱ درصدی کلاس‌های بالای ۴۰ نفر

- رشد ۹۵.۴ درصدی تخصیص بودجه و منابع مالی فعالیت‌های پرورشی و تربیتی

و

.

..

...