main image
 99    1403/06/03

یک بام و دو هوای بی بی سی فارسی

تعطیلی مراکز اسلامی در آلمان و اقدام متقابل ایران

به گزارش ماهستیم؛ ابتدای ماه گذشته وزارت کشور آلمان با طرح ادعای واهی علیه مرکز اسلامی هامبورگ، این سازمان و نهادهای زیرشاخه آن را تعطیل کرد. علاوه بر مرکز اسلامی هامبورگ، فعالیت‌های زیرشاخه‌های آن در فرانکفورت، مونیخ و برلین نیز ممنوع شد. طبق اعلام این وزارتخانه، چهار مسجد شیعیان در پی این اقدام بسته خواهند شد.

مرکز اسلامی هامبورگ، از مراکز مهم اسلامی در آلمان است که سال ۱۳۳۲ با حمایت آیت الله بروجردی در هامبورگ تأسیس شد. انتشار نشریه به زبان های آلمانی و فارسی و همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ای، بخشی از اقدامات این مرکز در طول دوران فعالیت آن بوده است.

در پی اقدام دولت آلمان، یک موسسه آموزش زبان آلمانی در تهران با دستور قضائی تعطیل گردید. بر اساس گزارش خبرگزاری میزان [وابسته به قوه قضائیه] موسسه گوته به دلیل نقض قوانین کشور، ارتکاب اعمال غیرقانونی و تخلفات گسترده مالی پلمپ گردید.

پاسخ متقابل ایران به تعطیلی مراکز اسلامی در هامبورگ با واکنش قابل تامل رسانه های معاند فارسی زبان همراه بود؛ تلویزیون BBC فارسی در برنامه 60 دقیقه درباره تعطیلی موسسه گوته ادعا کرد که کارمندان موسسه آموزش زبان آلمانی در تهران با برخورد خشونت آمیز پلیس امنیتی ایران بیرون رانده شدند و مراجعه کنندگان به این موسسه بلاتکلیف هستند!

ادعای کارمندان تلویزیون بی بی سی فارسی در خصوص برخورد خشونت آمیز پلیس با کارمندان موسسه گوته و دل نگرانی برای مراجعه کنندگان آن موسسه در حالی است که BBC فارسی در جریان یورش پلیس آلمان به مرکز اسلامی هامبورگ با پمپاژ حجم انبوه اتهام ها  به دنبال توجیه اقدام دولت آلمان علیه فعالیت آن مرکز اسلامی بود!

تلویزیون ایران اینترنشنال نیز در جریان برنامه "تیتر یک" اقدام تهران را سیاسی خواند که دود آن تنها به چشم زبان آموزان آلمانی رفت!

یک بام و دو هوای رسانه های معاند در خصوص اقدام دولت آلمان در تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ و اقدام متقابل ایران از چند جهت قابل تامل است؛ اغلب این رسانه ها با تکرار موارد اتهام علیه مرکز اسلامی هامبورگ درصدد توجیه اقدام دولت آلمان برآمدند، علاوه بر این اقدام پلیس ایران برای پلمپ موسسه گوته را خشونت آمیز گزارش کردند و از همه مهمتر اینکه دریافت کنندگان خدمات موسسه گوته را زبان آموزان آلمانی و مراجعه کنندگان به مرکز اسلامی هامبورگ را افراطی، ستیزه جو و تروریست معرفی کردند! [1]/تمام


[1] نانسی فزر، وزیر کشور آلمان در مصاحبه با دویچه وله اظهار داشت که به دنبال تحقیقات صورت گرفته، ظن جدی در مورد فعالیت‌های مرکز اسلامی هامبورگ وجود دارد، مرکز اسلامی هامبورگ متهم به «ترویج ایدئولوژی اسلام گرای افراطی در آلمان و حمایت از حزب الله» است.

مطالب مرتبط