main image
 527    1401/06/02

بوی کباب و تحریک شامه فرح

پس لرزه های مصاحبه فرح دیبا با نشریه لیبرو

به گزارش ماهستیم؛ فرح پهلوی در مصاحبه با نشریه ایتالیایی لیبرو اعلام کرد که آماده بازگشت به ایران است چراکه مردم ایران حکومت پادشاهی را انتخاب کرده اند!

همچنان که انتظار می رفت گروه ها و سازمان های سیاسی اپوزسیون نسبت به اظهارات فرح دیبا واکنش منفی نشان دادند، در همین رابطه می توان به کوروش مختاری اشاره کرد. او در مقاله ی که در سایت خبرنامه گویا منتشر شده با ذکر چند نکته و سوال به استقبال از فرح دیبا و رضا پهلوی رفت.

کوروش مختاری در ابتدای مقاله با سیاه نمایی درباره ج.ا.ا می نویسد: « عملکرد حکومت جمهوری اسلامی در حوزه های مختلف، جای هیچگونه دفاعی را باقی نگذاشته اما نارضایتی از حکومت فعلی را نمی‌توان به رضایت از حکومت پهلوی تفسیر کرد! که ملکه در غربت، برای بازگشت به کاخ سعد آباد در حال بستن چمدان‌هایش هست!».

 او در ادامه می افزاید: « زندگی در غربت، مجال تفکر و اندیشیدن را از خانم شهبانو دیبا سلب کرده است! شعار «رضا شاه،روحت شاد» بیش از آنکه نشان از رضایت مردم از عملکرد رضا شاه پهلوی محسوب شود، نشانه نارضایتی از اوضاع اقتصادی فعلی است! نه اینکه دوران حکمرانی رضا شاه گل و بلبل بوده است!».

کوروش مختاری در بخشی دیگری از مقاله با اشاره به مسائل اقتصادی یادآور می شود که اتفاقا عملکرد حکومت پهلوی در حوزه مسائل مربوط به اقتصاد و معیشت مردم ضعیف بوده است، او در این باره می نویسد : « شما با دیدن فقر و محرومیت در گوشه کنار ایران، اشک تمساح می‌ریزید و با مردم درد کشیده، همدردی می‌کنید، چرا نمی فرمایید که با تقسیم اراضی و انقلاب سفیدتان، کشاورزی را نابود و بسیاری از روستاییان را روانه شهرها کرده و حاشیه نشینی را بوجود آوردید؟! فکر نمی‌کنید بسیاری از محرومیت‌ها ناشی از حکومت پهلوی است که میلیاردها دلار برای واردات کالاهای الکترونیکی و خودرو و... هزینه می‌کرد، که نه برقی برای استفاده از آن‌ها داشت و نه جاده‌ای برای راندن خودروها!».

کوروش مختاری سپس سوالی ساده اما مهم را مطرح می کند!  او با اشاره به ادعای فرح دیبا در خصوص آمادگی مردم ایران برای حکومت پهلوی می نویسد: « چگونه فرح پهلوی به این نتیجه رسیده که مردم ایران آماده بازگشت به حکومت پادشاهی هستند؟ آیا از شعار عده ی به این نتیجه رسیدند یا اینکه قرار است در یک انتخابات آزاد، مردم ایران حکومت پادشاهی را برگزینند و شهبانو پیشگویی کرده اند!؟ .... چرا خاندان پهلوی؟ چرا مثلا بازماندگان قاجار و زند و صفویه نه؟ و یا چرا خون و نژاد برتر دیگری از مردم ایران، برای پادشاهی، شناسایی نکنیم!؟ (همان کاری که رضا خان میرپنج در یکصد سال پیش انجام داد!)».

نویسنده در بخش پایانی مقاله به ادعای دموکراسی خواهی همسر و فرزند محمدرضا پهلوی اشاره کرده و ضمن یادآوری اعدام خسرو گلسرخی، کرامت دانشیان و حسین فاطمی [وزیر امور خارجه ایران در دولت مصدق] و... می نویسد: « اعدام هزاران روشنفکر و معترض در حکومت پهلوی صورت نگرفت؟ مگر قتل ناجوانمردانه بیژن جزنی و همرزمانشان در دوران طلایی حکمرانی شاه مخلوع صورت نگرفت! چرا تاکنون یکبار این فجایع را محکوم نکردید؟».

در طول سال های گذشته همواره این سوال ها درباره پهلوی مطرح بوده است، با این حال مدعیان تاج و تخت ضمن انکار فجایع دوران حکومت محمدرضا پهلوی دم از فردای آزادی می زنند و مخالفان و منتقدان شان را به آینده خیالی ارجاع می دهند! نکته جالب اینکه حتی در آینده خیالی، ولیعهد هم برای ایران انتخاب کرده اند! گفتنی است فرح دیبا در از مصاحبه با نشریه لیبرو گفته است که نور پهلوی [دختر رضا پهلوی] ولیعهد او خواهد بود!./تمام