main image
 551    1400/08/23 1400/08/23

روایت ایندیپندنت فارسی از دو راهی دولت رئیسی در مذاکرات وین

روایت ایندیپندنت فارسی از دو راهی دولت رئیسی در مذاکرات وین


به گزارش ماهستیم؛ جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در رقابت های انتخاباتی به صراحت اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به توافق های بین المللی از جمله توافق برجام بازخواهد گشت اما بازگشت ایالات متحده آمریکا به توافق برجام آنچنان که آنها تصور می کردند ساده نیست! پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن یک تیم مذاکره کننده از طرف دولت روحانی راهی وین شد، هدف از مذاکرات وین تعیین ساز و کارهای بازگشت ایالات متحده امریکا به برجام و لغو تحریم های یکجانبه بود.

 

پیروزی ابراهیم رئیسی در رقابت های انتخاباتی موجب وقفه در مذاکرات وین شد. آمریکایی ها انتظار دارند که ابتدا جمهوری اسلامی ایران باید به تعهدات خود در قبال برجام پایبند باشد و سپس تحریم های یکجانبه با نظر نمایندگان کنگره لغو اعلام خواهد شد! این در حالی است که ابتدا ایالات متحده امریکا با اعلام خروج از برجام و اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران، توافق را نقض کرده است!

 

دور تازه مذاکرات قرار است در آذرماه سال جاری میان نمایندگان دولت ابراهیم رئیسی و کشورهای عضو برجام آغاز گردد، با این حال فضاسازی رسانه های بیگانه و سم پاشی ها کلید خورده و مخاطبان در معرض تحلیل های یکجانبه و غلط قرار گرفته اند. اغلب این فضاسازی ها به ناکارآمدی دولت و تزریق یاس و ناامیدی در فضای جامعه معطوف است، در همین رابطه می توان به گزارش ایندیپندنت فارسی اشاره کرد.

 



ایندیپندنت فارسی در گزارشی با عنوان «دولت رئیسی بر سر دو راهی هسته ای» با تحلیل های یکجانبه و بی اساس سردرگمی دولت ابراهیم رئیسی را مورد تاکید قرار داده و می نویسد: «بازنگشتن دولت رئیسی به مذاکرات وین به معنای پذیرش خطر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران است، ادامه غنی‌سازی ۶۰ درصدی روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بسیار تیره‌تر از وضع موجود می‌ کند. اگر چنین شود در نهایت پرونده ایران به شورای امنیت بازخواهد گشت».

 

در فضاسازی رسانه ی علیه جمهوری اسلامی چنین وانمود می شود که دولت ابراهیم رئیسی تمایل به گفتگو برای احیای برجام ندارد، علاوه بر این ادعا می شود که دولت رئیسی به دلیل طرح انتقاد علیه برجام، هیچگاه حاضر به نشستن پای میز مذاکره در مقابل آمریکایی ها نیست !

 

فرافکنی رسانه های بیگانه علیه دولت ابراهیم رئیسی در حالی است که دولت وی برخلاف آنچه که می گویند به اصل مذاکره اعتقاد دارد. دولت رئیسی برای مذاکره اصول و معیارهای مشخص [و متفاوت از دولت روحانی] دارد. به نظر می رسد که دلیل این سیاست ورزی نوع رفتار کشورهای غربی به خصوص ایالات متحده امریکا در رابطه با ایران باشد.

 

در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ تمام تحریم های اقتصادی علیه ایران اعمال شد. کار به جایی رسید که اهرم فشار ایالات متحده امریکا در عمل کارایی خود را از دست داده بود و وضع هر تحریم های جدید در واقع تکرار قبلی ها با عناوین جدید بود! این مهم را بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی به کاخ سفید گوشزد کردند که نظام تحریم های کارایی خود را از دست داده است.

 

در حال حاضر تنها نگرانی ممکن نگرانی از بابت ارجاع دوباره پرونده ایران به شورای امنیت می تواند باشد./تمام

مطالب مرتبط