main image
 461    1400/09/25 1400/09/25

پیشنهاد تحریم های چندجانبه علیه ایران و یمن توسط انستیتو واشنگتن

پیشنهاد تحریم های چندجانبه علیه ایران و یمن توسط انستیتو واشنگتن


به گزارش ماهستیم؛ پیشروی حوثی ها در استان مأرب شرایط را به نفع نیروهای مردمی یمن تغییر خواهد داد. نیروهای حوثی در حال حاضر کار دشواری تا فتح آخرین منطقه کلیدی در شمال ندارند و پر واضح است که اگر آنها بتوانند استان مأرب را تحت کنترل خود در آورند، آن زمان دستیابی به استان «شبوَه» چندان دشوار نخواهد بود.

 

از زمانی که Tim Lenderking دیپلمات کهنه کار آمریکایی به سمتِ نماینده ویژه دولت جو بایدن در یمن منصوب شد افق روشن از بهبود شرایط به نفع ایالات متحده آمریکا و متحدان آن وجود ندارد. انستیتو واشنگتن که تمرکز آن بر سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در خاور نزدیک است، در بخشی از گزارش خود درباره اوضاع یمن خاطرنشان می کند که پیشروی آهسته نیروهای مردمی یمن در مناطق کلیدی شمال، زنگ خطر را برای آمریکا و متحدان آن به صدا در آورده است.

 

برآورد اطلاعاتی انستیتو واشنگتن از اوضاع یمن حکایت از پیروزی قریب الوقوع نیروهای مردمی دارد؛ این اندیشکده آمریکایی که ماموریت آن "پیشبرد درک متوازن و واقع گرایانه از منافع ایالات متحده آمریکا در کشورهای خاورمیانه و ترویج سیاست ها در جهت حفظ منافع ملی در آن کشورها است" از اعمال تحریم های چندجانبه به عنوان یک راه حل سخن به میان می آورد.

 

در بخشی از گزارش انستیتو واشنگتن می خوانیم: «تمایل حوثی‌ها به راه حل نظامی به جای مذاکره نتیجه خواهد داد، اگر حوثی‌ها ارتش ملی یمن که مورد حمایت عربستان است، در یکی از آخرین دژهای اصلی‌اش در شمال شکست دهند و مرکز انرژی یمن را تحت کنترل خود درآورند، جنگ را برده‌اند. این بدترین سناریو برای ریاض و واشنگتن خواهد بود.یمن یک مشکل جهنمی دیگر برای دولت بایدن است. دولت آمریکا به زودی با چالش دولت ورشکسته دیگر (مثل افغانستان) مواجه خواهد بود».

 

انستیتو واشنگتن در ادامه سیاست هایی را برای حفظ منافع ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه مطرح می کند، در بخش دیگر از گزارش اندیشکده آمریکایی درباره سیاست های پیشنهادی به کاخ سفید آمده است: « ...گام دیگر برای دولت بایدن این است که دوباره حوثی‌ها را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار دهد؛ عنوانی که او پس از ورود به کاخ سفید آن را لغو کرد. با وجود اینکه بحث از این موضوع همچنان در جریان است، ما معتقد هستیم کار مایک پمپئو، [وزیر خارجه وقت آمریکا] زمانی که حوثی‌ها را تروریست نامید، درست بود. علاوه بر این باید تحریم تسلیحاتی سال ۲۰۱۵ سازمان ملل علیه یمن، دوباره اجرا گردیده و حتی چناچه لازم باشد، واشنگتن تهران را به خاطر ادامه تامین سلاح‌های بی‌ثبات‌کننده برای نیروی نیابتی‌اش تحریم یا مجازات کند!».

 

پیشروی آهسته ولی مداوم نیروهای مردمی یمن علیه ائتلاف به رهبری عربستان سعودی [ که مورد حمایت همه جانبه آمریکا و اسرائیل است] کار را به جایی رسانده که از همین حالا اندیشکده های آمریکایی به فکر چاره افتاده اند.

 

نکته قابل تامل اینکه اندیشکده های آمریکایی بدون توجه به وقوع بحران انسانی در یمن شرایط را به گونه ای تحلیل و تفسیر می کنند که مقصر اصلی این فاجعه نیروهای مردمی یا همان نیروهای حوثی هستند! اغلب این اندیشکده ها با تاکید بر سیاست ایالات متحده آمریکا مبنی بر ترویج آزادی و دموکراسی از پرداختن به ابعاد انسانی ماجرا خودداری می کنند.

 

گفتنی است از آغاز جنگ علیه مردم یمن، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی مانع از ارسال محموله های بشردوستانه به آن کشور شده است؛ عیلرغم شیوع بیماری کرونا و بحران انسانی تنها 2 این امکان فراهم شده است./تمام

مطالب مرتبط