main image
 325    1402/03/11

اغتشاش بعدی چطور آغاز خواهد شد؟

خوشحالی اپوزسیون از گزارش خبرنگار فیگارو

به گزارش ماهستیم؛ ژورژ مالبرونو  خبرنگار نشریه فیگارو پس از سفری چند روزه به ایران، گزارشی مفصل درباره شرایط اجتماعی کشور و چالش های پیش رو منتشر کرده که مورد توجه رسانه های معاند و جریان های سیاسی مخالف ج.ا.ا قرار گرفته است. مالبرونو در آغاز گزارش با اشاره به خودداری دختران و زنان جوان از پوشش حجاب نوشته است: « صحنه‌ هایی که این روزها در خیابان‌های تهران و دیگر شهرهای ایران مشاهده می کنم تا همین یک سال پیش غیرقابل تصور بودند. حدود 20 درصد زنان ساکن تهران حجاب اجباری را کنار گذاشته‌اند، این رقم در شمال پایتخت به 60 درصد می‌رسد. این تغییرات چشمگیر و حضور فزاینده بدون حجاب بیش از هر چیز مرهون شجاعت و مبارزه زنان و ترس قدرت از رویارویی با دختران هستند».

برخلاف ادعای نویسنده بایستی خاطرنشان کرد که موضوع ترس از برخورد قانونی با افراد بی حجاب مطرح نیست؛ پس از ماجرای فوت خانم مهسا امینی تغییر روند برخورد با افراد بدحجاب و بی حجاب در دستور کار قرار گرفت، هم اکنون لایحه ی توسط دولت برای مجلس شورای اسلامی ارسال شده که در آینده نزدیک در مورد آن تصمیم گیری خواهد شد.  

ژورژ مالبرونو در ادامه گزارش با استناد به اظهارات دیپلمات های خارجی پیش بینی کرده است که در آینده یک نیروی بالقوه انقلاب احتمالی را رقم خواهد زد! او در این باره نوشته است: « نیروی بالقوه یک انقلاب احتمالی در ایران اتحاد دانشجویان و طبقه تهیدستان است که دیگر تاب تحمل وضعیت موجود را ندارند. مادام که ریزش نیروها و شکاف در درون نظام حاکم بر ایران روی ندهد، نیروهای امنیتی تغییر اردو نخواهند داد».

این گزارش با استقبال رسانه های معاند فارسی زبان مواجه شده و اپوزسیون خارج از کشور گویا برای وقوع آن لحظه شماری می کند؛ گفتنی است در جریان اغتشاش های اخیر، برخی چهره های فعال اپوزسیون با ادعای رهبری اعتراض ها به بهره برداری سیاسی از آن اقدام کرده و از این بابت بودجه های کلان دریافت کردند. 

شورای همبستگی

نکته قابل تامل در گزارش نشریه فیگارو استناد و تکیه به اظهارات افرادی است که برخلاف مواضع رسمی کشور اظهارنظر می کنند! در بخش پایانی گزارش نویسنده با اشاره به علل ناکامی اغتشاش ها نوشت: « ... مهمترین عامل ناکامی این اعتراض‌ها فقدان سازمان و سازماندهی، به ویژه یک اپوزیسیون و بدیل معتبر قدرت در خارج از کشور بود»./تمام