main image
 320    1402/07/15

بهای نوبل صلح برای نرگس محمدی

از دروغ تا نادیده گرفتن احساسات مادری

به گزارش ماهستیم؛ کمیته نوبل نروژ روز جمعه ۶ اکتبر (۱۴ مهر) اعلام کرد جایزه سال ۲۰۲۳ خود را به نرگس محمدی، فعال حقوق بشر ایرانی اهدا می‌کند. دبیر کمیته صلح نوبل سخنان خود را به زبان فارسی و با عبارت زن، زندگی، آزادی [شعار نمادین اعتراضات ۱۴۰۱ ایران] آغاز کرد؛ او در رابطه با جایزه امسال صلح نوبل گفت: «این جایزه به پاس مبارزه نرگس محمدی علیه سرکوب زنان در ایران و تلاش او در راستای ارتقای حقوق بشر و آزادی برای همگان داده می‌شود».

پیشتر جایزه صلح نوبل در سال 2003 به شیرین عبادی تعلق گرفت. تهیه و تدوین تحریم های به اصطلاح هوشمند، تلاش برای حذف تیم های ملی از رقابت های ورزشی و ... بخشی از فعالیت های او در خارج از کشور است.

نرگس محمدی

نرگس محمدی کیست؟

نرگس محمدی از محکومان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به دلیل فعالیت علیه ج.ا.ا بواسطه حضور در کانون مدافعان حقوق بشر در ابتدا به ده سال حبس محکوم گردید. این حکم در دادگاه تجدید نظر به 1سال 6 ماه تقلیل پیدا کرد. از آنجا که حیات سیاسی این گروه از زندانیان در گرو توجه افکار عمومی است لذا نرگس محمدی در دوران محکومیت بارها مرتکب دروغ شد، از جمله شکنجه و آزار جنسی زندانیان زن، عدم رسیدگی پزشکی، ابتلا به بیماری های مختلف، عدم امکان برقراری تماس با افراد خانواده و ....

اصرار به ارتکاب اعمال مجرمانه پس از آزادی سبب شد تا او بار دیگر به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر و بازداشت شود.

دروغ عدم تحویل دارو 

ابتدای سال ۱۴۰۱ همسر نرگس محمدی در گفتگو با رسانه های بیگانه مدعی شد که مسئولان زندان از تحویل دارو به او خودداری می کنند! با پیگیری رسانه های داخلی معلوم گردید تمام اقلام دارویی پس از بازگشت از مرخصی در مورخه ۲۳ فروردین به صورت کامل تحویل گردیده است! همچنین نرگس محمدی در روز ورود به زندان توسط پزشک معاینه و تمهیدات لازم در این خصوص در نظر گرفته شده بود.

لازم به ذکر است به دلیل تمام شدن یکی از داروها، مشابه ایرانی آن تهیه و در اختیار وی قرار داده شد که نرگس محمدی از دریافت آن امتناع کرد! پس از هماهنگی با افراد خانواده، مقرر شد داروی خارجی مورد نظر تهیه و تحویل بهداری زندان شود. حتی سازمان زندان‌ها به او اعلام کرده بود که آمادگی دارد داروی خارجی مورد نیاز را تهیه نماید اما او بر تامین دارو از سوی خانواده ش اصرار داشت.

دروغ ضرب و شتم در زندان

۲۱ شهریور ماه سال جاری در حساب اینستاگرام منتسب به نرگس محمدی ادعا شد که او در محل بهداری زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است! این موضوع به سوژه‌ی رسانه‌های معاند تبدیل شد؛ پس از آن روابط عمومی سازمان زندان‌ها در اطلاعیه ی اعلام کرد که ادعای ضرب و شتم نرگس محمدی در زندان صحت ندارد.

نه به احساس مادری برای کسب جایزه نوبل

نرگس محمدی هنگامی که متوجه شد او یکی از نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل است از حق مرخصی استفاده نکرد و حتی به افراد خانواده خود تاکید کرد که کفیل او نشوند! برای مظلوم نمایی و بالا بردن شانس دریافت جایزه حتی احساس مادری خود را زیر پا گذاشت و با طرح بهانه از برقراری تماس با فرزندان خود در خارج از کشور خودداری کرد!

ذوق زدگی اپوزسیون خارج از کشور برای نرگس محمدی در حالی است که ملاک و معیار دریافت این جایزه کاملا برخلاف اصول انسانی و حقوق بشری است! وقتی شیمون پرز، باراک اوباما، جیمی کارتر، انور سادات، آنگ سان سوچی، مناخیم بگین و... در لیست برندگان جایزه صلح نوبل بوده اند،  خوشحالی برای نرگس محمدی چندان معنایی ندارد./ تمام