main image
 572    1401/05/27

بیوه پهلوی به دنبال تاج و تخت

تناقض های مادر و پسر

به گزارش ماهستیم؛ مصاحبه فرح دیبا با نشریه ایتالیایی لیبرو مورد استقبال هواداران سلطنت طلب قرار گرفت، آنچه اظهارات بیوه پهلوی نه واقعیت های میدانی بلکه آروزها و تصورات او از وضعیت حال حاضر است، نکته جالب اینکه رضا پهلوی [پس از تلاش های ناموفق] برخلاف مادرش اعتقاد چندانی به حکومت پادشاهی ندارد!

فرح دیبا در بخشی از مصاحبه با نشریه لیبرو گفته است: « بیشتر ایرانی‌ها این حکومت دین‌سالار را نمی‌خواهند و جوانان طرفدار حکومت پادشاهی‌اند؛ در ماه‌های اخیر تظاهرات‌ خیابانی متعددی داشته‌ایم که جوانان با صدای بلند شعار «رضا شاه روحت شاد» سر دادند».

او در بخش دیگری از مصاحبه افزود: « ایران آماده بازگشت پادشاهی است و من آماده بازگشت به میهن‌ام؛ اگر سلطنت به ایران بازگردد، نور پهلوی [دختر رضا پهلوی] ولیعهد او خواهد بود!».

همچنان که گفته شد رضا پهلوی برخلاف مادرش اعتقاد چندانی به حکومت پادشاهی ندارد از همین رو می بینیم که فرح دیبا، دختر رضا پهلوی را به عنوان ولیعهد [ بخوانید ولیعهد خیالی] انتخاب می کند. رضا پهلوی خوب می داند که سلطنت و پادشاهی حتی در اپوزسیون خارج از کشور طرفدار آنچنانی ندارد که اگر می داشت حال و روز او بهتر از این بود.

علیرغم اینکه نمی توان شعارهایی که در جریان ناآرامی های خیابانی سر داده شد را کتمان کرد، ولی باید خاطرنشان کرد که این شعارها بیش از آنکه در حمایت از پهلوی باشد در حقیقت اعتراض به وضعیت بد اقتصادی و سوء مدیریت ها بود. در همین باره علی کشتگر می گوید: « شعارهایی که برخی از مردم در جریان اعتراض خیابانی به طرفداری از نظام پیشین می دهند پیش از آن که حاصل تعیین یک گرایش سیاسی شکل یافته باشد، واکنش اعتراضی لحظه ای مردم نسبت به جمهوری اسلامی است».

اظهارات فرح دیبا در واقع همان تصورات و آرزوهایی است که اغلب سلطنت طلبان سالخورده به آن مبتلا هستند./تمام