main image
 264    1401/01/16

تحلیل غلط ضدانقلاب از رفتار مقتدی صدر و بشار اسد

تحلیل غلط رسانه های معاند درباره عراق و سوریه

به گزارش ماهستیم؛ مقتدی صدر، روحانی پر نفوذ شیعه که با شعار استقلال پای به عرصه رقابت های انتخاباتی گذاشته بود، با کسب ۷۳ کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی، پیروز انتخابات شد. ائتلاف الفتح وابسته به گروه های نظامی نیز با کسب 17 کرسی به پارلمان عراق راه یافت. واکنش ائتلاف الفتح به نتایج انتخابات با واکنش قابل تامل رسانه های معاند فارسی زبان همراه شد.

تحلیلگران و کارشناسان رسانه های ماهواره ی از پایان نفوذ حکومت ایران در عراق خبر دادند، آنها پیش بینی کردند که عراق رفته رفته از جمهوری اسلامی ایران فاصله خواهد گرفت و همزمان به عربستان سعودی روی خواهد آورد! حتی رادیو فردا نوشت: « مقتدی صدر روحانی شیعه عراقی در حالی به صحنه سیاسی عراق بازگشته که به صراحت اعلام کرده حاضر نیست با ایران مصالحه و با گروه‌هایی که به جمهوری اسلامی ایران نزدیک هستند، ائتلاف کند».

پس از گذشت نزدیک به شش ماه از انتخابات پارلمان عراق و تحلیل کذایی رسانه های ماهواره ی فارسی زبان اکنون شاهد تغییر رویکرد این رسانه ها نسبت به مواضع قبلی شان هستیم! در همین رابطه می توان به بنگاه خبربراکنی صدای آمریکا اشاره کرد.

صدای آمریکا در گزارش ویژه خود درباره تحولات سیاسی عراق به نفوذ قدرت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور می پردازد! این رسانه به اصطلاح خبری با اشاره به مهلت 40 روزه دادگاه عالی عراق برای تعیین رئیس جمهور و آخرین یادداشت مقتدی صدر چنین نتیجه می گیرد که قدرت منطقه ی ایران نه تنها کاهش داشته بلکه به مرور بیشتر هم شده است!

صدای آمریکا در بخشی از گزارش خود می نویسد: « دادگاه عالی عراق تا روز ۱۷ فروردین به پارلمان آن کشور فرصت داده است تا رئیس‌جمهوری جدید را انتخاب کند. برهم صالح [رئیس‌جمهوری فعلی] و ریبار احمد [نامزد حزب دموکرات کردستان] رقبای اصلی در انتخابات ریاست‌جمهوری در پارلمان عراق هستند. مقتدی صدر در یک تصمیم غافلگیر ‌کننده از هواداران خود خواست چه به شکل مثبت و به چه شکل منفی در اقدامات گروه‌های رقیب برای تشکیل کابینه جدید عراق دخالت نکنند».

برخلاف تحلیل کارشناسان رادیو و تلویزیون های بیگانه درباره کاهش قدرت نفود ایران در عراق باید گفت که مقتدی صدر انتخاب رئیس جمهور عراق را به هیئت هماهنگی شیعه [که اغلب گروه های حامی جمهوری اسلامی ایران هستند] واگذار کرده و از سایر احزاب خواسته تا در این خصوص دخالتی نکنند!

اپوزسیون و رسانه های معاند فارسی زبان  همواره از تغییر سیاست کشورهای جهان علیه ایران استقبال می کنند؛ اغلب این رسانه ها به دلیل مبارزه و عناد با جمهوری اسلامی ایران، وقایع و رویدادها را با سطحی نگری تحلیل می کنند!

پس از مقتدی صدر اکنون نوبت به بشار اسد رسیده است!

در یک تحلیل غلط و غیر واقع بینانه، رسانه های معاند فارسی زبان مدعی شده اند که سوریه از جمهوری اسلامی ایران روی برگردانده و به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس [که با اسرائیل رابطه دارند] چشم امید دوخته است. گفتنی است این تحلیل در برخی از سایت ها و رسانه های بیگانه بازنشر شده است.

رادیو زمانه با اشاره به دیدار بشار اسد با ولیعهد ابوظبی خاطرنشان می کند که با بیرون آمدن بشار اسد از زیر سایه ایران و همزمان شکل‌گیری ائتلافی غیررسمی میان کشورهای عربی و اسرائیل در شام، فعلا باد به پرچم جمهوری اسلامی نمی‌وزد!

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در جریان دیدار با مقام های سوریه با اشاره به سفر بشار اسد به امارات متحده عربی گفت: «... از اینکه برخی کشورهای عربی در رویکرد جدید اقدام به عادی‌سازی روابط با سوریه می‌کنند استقبال کرده و خرسندیم».

رادیو زمانه البته جانب احتیاط را رعایت کرده و برای آنکه تحلیل ش غلط از آب در نیاید به مصاحبه بشار اسد با شبکه تلویزیونی العالم اشاره می کند. گفتنی است بشار اسد در مصاحبه با تلویزیون العام گفته بود: « ... روابط سوریه و ایران هرگز در بازار سیاسی بین‌المللی عرضه نشده، قیمت ندارد و فروشی نیست!»./تمام

مطالب مرتبط