main image
 274    1402/07/01

تیر خلاص به پیکر نیمه جان جنبش زن، زندگی، آزادی

کیش و مات اپوزسیون و رسانه های وابسته

به گزارش ماهستیم؛ گفتگوی تلویزیون فارسی BBC با پروفسور Scott Lucas تیر خلاص بر پیکر اپوزسیون و رسانه هایی بود که تصور می کنند هنوز زن، زندگی، آزادی جای کار دارد و می توان از آن بهره برداری کرد. اسکات لوکاس با اشاره به مسائل مورد اختلاف درباره توافق هسته ای به این نکته مهم اشاره می کند که آنچه آمریکا و اروپا اهمیت دارد حل مسائل هسته ای و رسیدن به توافق مشترک است.

اسکات لوکاس در اینباره می گوید: « ... در مورد آمریکا ما شاهد واقع بینی سیاسی هستیم؛ توافق هسته ای با ایران و مسائل منطقه ای از اولویت های دولت جو بایدن است، ایالات متحده امریکا در عین ابراز حمایت از معترضان دنبال مذاکره درباره حل توافق هسته ای بوده است. آمریکایی ها در مورد اعتراض مهسا حرف های خوبی می زنند ولی جزو اولویت های آمریکا نبود و آنها امیدی نداشتند که این اعتراض ها به تغییر منجر شود».

مصاحبه اسکات لوکاس با بی بی سی فارسیاسکات لوکاس در مصاحبه با تلویزیون فارسی بی بی سی

اسکات لوکاس در ادامه می افزاید: « ... می توان اینچنین گفت که ما هم حل مسائل هسته ای را می خواهیم و هم رعایت حقوق بشر و عدالت و برابری جنسیتی ... می توان هر دوی این خواسته ها را داشت ولی مطمئن نیستم که شدت و قوت آنها با هم برابر باشد. بگذارید به طور صریح به شما بگویم که اگر ظرف چند هفته آینده توافق هسته ای حاصل شود، خواسته اصلی واشنگتن و قدرت های اروپایی برآورده خواهد شد و دیگر اعتراض جاری مجال ایجاد تغییر در نظام ایران را ندارد و کار تمام است».

همچنان که پیشتر گفته شد نقش ایالات متحده آمریکا در حوادث شهریور ماه سال گذشته غیرقابل انکار است؛ Brett McGurk ، مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای شورای امنیت ملی آمریکا چندی پیش درباره توافق هسته ای گفته بود در صورتی که توافق هسته ای حاصل نشود، Plan B دنبال خواهد شد! انزوای دیپلماتیک، تحریم، اقدام نظامی و خرابکاری بخشی از نقشه جایگزین ایالات متحده امریکا در قبال ایران خواهد بود.

نسخه این مقام آمریکایی برای رویارویی با ایران در واقع همان سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ است که برخلاف ادعای مقام های کاخ سفید راه به جایی نبرد.

پاسخ های اسکات لوکاس به سوال های مجری برنامه صفحه، واکنش کاربران شبکه های اجتماعی را به دنبال داشت؛ آنها انگشت اتهام را به سوی BBC فارسی نشانه رفته و این رسانه انگلیسی را با هشتگ های مختلف به خیانت علیه جنبش زن، زندگی، آزادی متهم کردند./تمام