main image
 309    1401/01/05

حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سیاه آمریکا

واکنش دشمنان و مخالفان جمهوری اسلامی به تصمیم احتمالی آمریکا

به گزارش ماهستیم؛ پس از خروج یکجانبه ایالات متحده امریکا از توافق بین المللی برجام، رئیس جمهور آمریکا نام  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در لیست سیاه سازمان های تروریستی قرار داد. با وجود سیاست های خصمانه دولت ترامپ و اصرار بر سیاست فشار حداکثری اما نتیجه برخلاف آن چیزی که دولتمردان آمریکا و اسرائیل تصور می کردند، رقم خورد.

دونالد ترامپ در مصاحبه با رسانه های خبری خاطرنشان کرد: « قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی این امکان را به آمریکا می‌دهد که تحریم‌های بیشتری را علیه جمهوری اسلامی اعمال کند. این تصمیم خطر معامله تجاری با سپاه پاسداران را آشکار می‌کند».

نتانیاهو

علیرغم ادعای مقام های کاخ سفید درباره آثار اقتصادی ناشی از قرار گرفتن نام سپاه در لیست سیاه باید گفت که این اقدام هیچ تاثیری در اقتصاد ایران به دنبال نداشت. برخی تحلیلگران بر این باورند که اقدام ترامپ بیشتر برای توجیه حمله به مواضع سپاه در کشور سوریه و عراق و همچنین دشوار کردن احیای برجام صورت گرفته است.

 نکته قابل تامل اینکه ایالات متحده امریکا پیشتر جمهوری اسلامی ایران را به دلیل [واهی] حمایت از تروریسم تحت تحریم های اقتصادی قرار داده بود، بنابراین به سختی می توان تصور کرد که آثار اقتصادی ناشی از قرار دادن نام سپاه بیش از حد تحریم های کنونی بوده باشد.

سیاست های خصمانه ترامپ علیه ایران چهار سال بیشتر طول نکشید! پیروزی جو بایدن گمانه زنی ها درباره احیای برجام را تقویت کرد. مذاکرات میان کشورهای عضو برجام در واپسین ماه های باقیمانده به پایان دولت روحانی آغاز گردید، اکنون پس از هشت دور مذاکره میان کشورهای عضو برجام نوبت به تصمیم گیری نهائی رسیده است.

حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از موارد مورد بحث در طول مذاکرات هسته ای بوده است؛ از آن جایی که مصالحه و مذاکره درباره امنیت ملی به هیچ وجه قابل تصور نیست، بنابراین اولویت دادن گفتگو و مذاکره درباره موضوعاتی که موجب تضعیف توان نظامی کشور ‌شود، غیر منطقی است. دارا بودن نیروی نظامی مستقل و خارج از کنترل آمریکا مقوله‌ای است که از کشور‌های عربی تا آلمان و ژاپن از آن محروم هستند. بنابراین طبیعی است که ایالات متحده امریکا بخواهد به این دستاورد بزرگ لطمه وارد کند.

نگرانی از تصمیم ایالات متحده امریکا درباره حذف نام سپاه پاسداران، مقام های رژیم صهیونیستی را دچار ترس و نگرانی کرده است. به تازگی نخست وزیر رژیم اسرائیل در بیانیه‌ رسمی از آمریکا خواسته است تا نام سپاه پاسداران را از لیست سازمان های تروریستی حذف نکند.

رسانه های معاند فارسی زبان و اپوزسیون خارج از کشور نیز در همراهی با مقام های رژیم صهیونیستی به لجت پراکنی علیه سپاه پاسداران پرداختند. در همین رابطه می توان به امثال افرادی چون امیرعباس فخرآور که از حامیان حمله نظامی به ایران است، اشاره کرد.

شماری از نمایندگان حزب جمهوریخواه در نامه‌ای به وزیر امور خارجه خواسته‌اند که سپاه پاسداران همچنان در فهرست سازمان‌های تروریستی باقی بماند و تغییر در این موقعیت را خطرناک توصیف کرده‌اند.

سناتور اسکات

چند هفته پیش سخنگوی کاخ سفید در حمایت از احتمال حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی گفته بود که تصمیم دونالد ترامپ به تروریستی دانستن این نهاد باعث امن‌تر شدن ایالات متحده نشده است. اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی است که مقام های اسرائیل نسبت به بازگشت ایالات متحده به برجام بدون افزودن شرایط جدید از جمله تغییر در سیاست منطقه‌ای و محدودیت برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند./تمام