main image
 333    1402/04/11

دام اپوزسیون برای علمای اهل سنت

این بیانیه دیرهنگام نواندیشان دینی

به گزارش ماهستیم؛ با پیروزی انقلاب در سال 1357 حامیان و وابستگان حکومت پهلوی به خارج از کشور فرار کرده و هسته اولیه اپوزسیون را علیه جمهوری اسلامی ایران تشکیل دادند؛ پس از آن نیز دیگر گروه ها و گرایش های سیاسی به آنها پیوستند. در طول این سال ها جماعتِ فرصت طلب بارها شانس خود را برای براندازی امتحان کردند اما آنچنان که شاهد هستیم همواره بازنده این ماجرا بوده اند. آخرین تلاش این جماعت به حوادث شهریور ماه سال گذشته و نمایش عوام فریبانه شورای همبستگی باز می گردد.

با توجه به موضع گیری اخیر برخی علمای اهل سنت در سیستان و بلوچستان، عده ای از فعالان سیاسی تحت عنوان نواندیشان دینی فرصت را غنیمت شمرده و با انتشار یک بیانیه به حمایت از ایشان پرداختند. اینکه چرا جماعتِ فرصت طلب حالا به فکر اهل سنت افتاده و از آنها اعلام حمایت می کنند نشان می دهد که اصل داستان حتما چیز دیگری است؛ خصوصا اینکه امضاکنندگان بیانیه کارنامه چندان درخشان ندارند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: « نواندیشان دینی با حمایت از مردم اهل سنت و علمای آنها به خصوص آقای مولوی عبدالحمید تاکید دارد که تبعیض علیه آنها به اندازه دیگر اقلیت‌ها بازتاب نیافته است. بخشی از جامعه ما مذهبی سنتی هستند اما نسل جوان عرفی و سکولار هستند».

نواندیشان دینی در بخش دیگری از بیانیه ضمن اشاره به حوادث زاهدان و اظهارات مولوی عبدالحمید خاطرنشان کردند: « ... مولوی عبدالحمید که در کنار مردم زندگی می‌کند و علیرغم تمامی فشارها، نه تنها بازتاب دهنده رنج و دردهای آنها بلکه صدای وجدان جمعی کلیه ایرانیان و مطالبات آنهاست. انتقاد روحانیون معترض در بدنه سنتی جامعه و پایگاه اجتماعی‌ شان نفوذ دارد».

همچنان که انتظار می رفت ماجرای دستگیری فردی که ادعا می شد برای مسمویت طلبه های مسجد مکی و ترور مولوی عبدالحمید از سوی سپاه پاسداران اجیر شده مورد تاکید اپوزسیون قرار گرفت؛  در بخش دیگر از بیانیه آمده است: « ... اینک فشار روز افزونی در منطقه وجود دارد، توطئه‌های رنگارنگی علیه آنها و به خصوص شخص مولوی عبدالحمید در پیش گرفته شده، فردی که قصد مسمومیت و ترور بیولوژیکی مولوی عبدالحمید را داشته تحویل مقامات امنیتی داده‌اند اما آنها دارند ماجرا را وارونه و جای شاکی و متهم را عوض می‌کنند!».

جالب است بدانید علیرغم اظهارات مولوی عبدالحمید و مولوی عبدالغفار نقشبندی در خصوص مسائل سیاسی اما آنها از اظهارنظر درباره مهم ترین دغدغه مردم منطقه یعنی آب پرهیز می کنند! به نظر می رسد حمایت مولوی عبدالحمید از حکومت طالبان اصلی ترین دلیل برای خودداری ایشان از اظهارنظر در این باره است، خصوصا اینکه طالبان از ورود آب هیرمند به سرزمین های ایران خودداری کرده است». نکته قابل تامل اینکه از میان علمای اهل سنت تنها مولوی عبدالحمید و مولوی نقشبندی به دنبال تهییج افکار عمومی و تنش آفرینی هستند./تمام