main image
 615    1401/02/02

دست رد لس آنجلسی ها به تلویزیون های سیاسی

مصاحبه جنجالی شهرام همایون با کورش بیبیان

به گزارش ماهستیم؛ مصاحبه یک هفته پیش شهرام همایون با کورش بیبیان، مورد استقبال شهروندان ایرانی ساکن لس آنجلس قرار نگرفت! کورش بیبیان فرزند منوچهر بیبیان مدیر عامل شرکت پارس ویدئو و تلویزیون جام جم است. او پس از فوت پدر، اداره امور را برعهده گرفت با این تفاوت که به جای پرداختن به مسائل سیاسی تا حد امکان تلاش کرد وارد این فاز نشود.

کورش بیبیان در بخشی از مصاحبه با شهرام همایون به فعالیت های مالی تلویزیون جام جم اشاره کرد؛ او بدون اشاره به کلاهبرداری های متعدد که آن سال ها بواسطه فروش آپارتمان در دبی صورت می گرفت، گفت: « آن زمان که بحث املاک و ساختمان سازی در دبی داغ بود، تلویزیون جام جم ماهیانه 60 الی 70 هزار دلار درآمد تبلیغات فقط از دبی داشت. بعدها که وضعیت دبی برای ما ایرانی ها بی ثبات شد منابع مالی ما حذف شد و به مشکل خوردیم».

مصاحبه شهرام همایون و کورش بیبیان

کورش بیبیان در بخش دیگری از مصاحبه به ماجرای راه اندازی تلویزیون من وتو اشاره کرد و مدعی شد که پیشنهاد راه اندازی تلویزیون، ابتدا به او داده شده بود! او در این باره گفت: « شخصی به نام جف کلایند که آمریکایی_یهودی بود با من قرار ملاقات گذاشت، او مالک چندین و چند رادیو در لندن بود. به دلیل اینکه هر دو یهودی بودیم روابط خوبی با هم داشتیم، حتی پسرعموی او جف کوهن [رئیس رادیو BBC] برای مدت شش ماه در دفتر من رفت و آمد می کرد و درباره شرایط راه اندازی، سیاست ها و برنامه های تلویزیون صحبت می کردیم. یکبار برای امتحان به او گفتم اگر برای راه اندازی تلویزیون تصمیم قطعی دارید مبلغ یک میلیون دلار به حساب من واریز کنید که این آقا گفت باید ابتدا امتیاز تلویزیون جام جم را به فرد دیگری واگذار کنم! یعنی اینکه از این به بعد باید برای آنها کار کنم و کارمند آنها باشم. گفتم چقدر حقوق می دهید گفتند ماهیانه 20 هزار دلار که با خودم حساب کردم و دیدم ارزش ندارد».

کورش بیبیان در ادامه گفت: « آن زمان فکر نمی کردم تلویزیون جام جم ورشکسته شود! از یک طرف تلویزیون من وتو آمد و بدون پخش آگهی توجه همه را به خود جلب کرده بود و از طرف دیگر ایرانی های لس آنجلس بسیار کم لطفی کردند و حتی همان اندک تبلیغات شان را پس گرفتند».

شهرام همایون در تایید اظهارات کورش بیبیان گفت: « همینطور است؛ اگر من یا شما یک کنسرت موسیقی با نشان پرچم و شیر خورشید در لس آنجلس برگزار تهیه ببینیم، بعید می دانم این کنسرت مورد حمایت قرار گیرد چون ایرانی های اینجا همه دنبال خوش گذرانی هستند و در عین حال از ما طلب دارند که ایران را برایشان آزاد کنیم! تا چه شود!؟ بروند دنبال همین عشق و حالی که الان دارند می کنند!».

شهرام همایون در ادمه افزود: « این به اصطلاح مبارزان و مخالفان جمهوری اسلامی هم حکایتی دارند، مبارزه شان با اسم مستعار است. طوری با رضا پهلوی برخورد کردند که این آدم محال ممکن است که وارد میدان مبارزه شود یعنی پشت دستش را داغ می کند اما دیگر این کار را تکرار نخواهد کرد. اینطور آدم هایی هستیم ما».

کورش بیبیان که به نظر می رسید دل خوشی از رفتار ایرانی های ساکن خارج از کشور ندارد خطاب به شهرام همایون گفت: « من یکسال رانندگی اوبر کردم و در خودرو خوابیدم اما آنطور که اینها خواستند رفتار نکردم و برنامه نخواستم».

عملکرد تلویزیون های سیاسی  در طول چهار دهه گذشته به سلب اعتماد مخاطبان منجر شده است، دعوا و درگیری میان مدیران آن از یک سو و افشاگری درباره فساد مالی و اخلاقی برنامه سازان از سوی دیگر به این بی اعتمادی دامن زده است. حتی تلویزیون های که با محوریت سرگرمی مشغول تهیه و تولید برنامه برای مخاطبان فارسی زبان هستند با بحران مخاطب مواجه هستند چراکه عموم برنامه هایی که آنها برای مخاطب ایرانی در نظر گرفته اند در تناقض آشکار با هویت و فرهنگ است. 

این مهم البته برای آن دسته از رسانه هایی که منابع مالی به طریق دیگری تامین می شود، فاقد اهمیت است.

/تمام