main image
 419    1401/08/27

راهکارهای دم دستی برای پایان اعتراض ها

در این برهه حساس چه باید کرد

به گزارش ماهستیم؛ افکار عمومی پس از ماجرای تلخ مهسا امینی منتظر پاسخ صریح و روشن بودند؛ تا لحظه اعلام نتیجه بررسی پزشکی قانونی، فضای اجتماعی در اختیار رسانه های معاند فارسی زبان قرار گرفت تا آنطور که می خواهند ماجرای مهسا امینی را روایت کنند.

اگر بررسی نتیجه آزمایش های پزشکی قانونی آنطور که می گویند حدود 2 تا 3 هفته زمان احتیاج داشت [1] برای نویسنده جای تعجب است که چرا این مهم در رسانه ملی گفته نشد و عموم هموطنان از آن خبر نداشتند! در فاصله آن دو هفته که فرماندهان انتظامی، نیروهای تحت امر خود را از هرگونه تقصیر مبرا می دانستند، برخی چهره های سیاسی به تمسخر معترضان پرداختند و .... نتیجه اینکه فرصت خوبی برای رسانه های معاند فراهم آمد تا زمینه برای اعتراض و بعدها اغتشاش را مهیا کنند.

معاون وزیر اطلاعات در این باره به نکته خوبی اشاره کردند. ایشان با تحلیل اعتراض ها و اغتشاش های اخیر گفته اند: « در یک کُنش اجتماعی باید عواملی وجود داشته باشد تا آن کُنش اتفاق بیفتد، نخستین مرحله شکل گیری یک کُنش وجود عوامل زمینه ای است مانند وجود برخی کاستی ها و کژ کارکردها، کاهش آستانه تحمل و افزایش سطح تحریک پذیری شهروندان و در نهایت نیاز به یک جرقه است که باعث ایجاد یک کنش شود؛ اعتراض به حجاب اجباری فقط یک بهانه و فوت مرحومه مهسا امینی جرقه بود و ...».

حالا که می دانیم و می دانستیم اصل ماجرا از چه قرار بود، این سوال پیش می آید که چرا در برابر آن چنین ناکارآمد عمل کردیم!؟ صرف اینکه بگوییم بساط اغتشاش گران برچیده شد، همه چیز حل است!؟ چه باید کرد!؟

 

اول رسانه ملی

علیرغم آنچه در رسانه ملی گفته می شود باید خاطرنشان کرد که وضعیت در برخی نقاط و شهرها همچنان بحرانی است! مسئولان صدا و سیما مثل همیشه گزینه سانسور را پیش گرفته اند و تصور می کنند که اینترنت اختراع نشده است! برای سال ها بسیاری از مردم اخبار را از شبکه های اجتماعی دنبال می کنند و گزارش هایی را می بینند و می خوانند که هیچگاه در صدا و سیما پاسخ به آن داده نخواهد شد.

هرچند بعید به نظر می رسد اما بایستی فضایی را هم به منتقدان و حتی مخالفان جمهوری اسلامی داد. طرح این راهکار به این دلیل است که ما جمهوری اسلامی ایران را برآمده از قیام ملت ایران علیه حکومت شاهنشاهی می دانیم و اعتقاد داریم که توانسته ایم جمهوریت و اسلامیت را توام با هم داشته باشیم.

 

دوم لباس شخصی ها

مرگ یک هموطن سخت و غیرقابل تحمل است، این روزها که از هر دو طرف میدان آمار کشته ها بیرون می آید می بینیم که انگشت اتهام سمت تروریست ها یا حکومت نشانه رفته است. چگونه می توان انتظار داشت مردم در آن هیاهو و شلوغی ها میان لباس شخصی یا فرد تروریست تفاوت قائل شوند؟ اصلا حافظان امنیت چگونه و با چه دقتی تشخیص خواهند داد!؟ بهتر است اسلحه فقط و فقط دست ماموران انتظامی با مشخصاتی که همه ما از آنها به خاطر داریم باشد و اگر لباس شخصی آموزش دیده در میدان حضور دارد، تنها برای شناسایی باشد.

بگذریم از اینکه روش های بسیار راحت تر و بهتر برای شناسایی خرابکاران و برهم زنندگان امنیت وجود دارد!

 

رافت دستگاه قضائی کشور

دستگاه قضائی کشور در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 به جای برخورد قهرآمیز، لطف و رافت اسلامی را در دستور کار قرار داد؛ اکنون نیز انتظار می رود این رویه با ساز و کارهای از قبل تعیین شده در دستور کار قرار گرفته و حکم آزادی مشروط برای بازداشت شدگان اخیر [به استثنای عاملان شهادت حافظان امنیت] صادر شود.

مسئولان قضائی کشور در همکاری با ارگان رسانه ی زیر مجموعه به بازتاب درست و صحیح اخبار مربوط به دستگاه قضائی کشور کمک کنند؛ این روزها که موضوع محاکمه افراد دخیل در تحمعات و اغتشاش ها پیگیری می شود بهتر است درباره برخی موارد روشنگری صورت گیرد؛ به عنوان مثال افکار عمومی توقع دارد که بداند چرا برای یک خواننده کرد که ادعا می کنند تنها جرم اش خوانندگی بوده حکم اعدام صادر شده است!؟ چرا احکام قضائی برای مفسدان اقتصادی که به امنیت و اقتصاد کشور آسیب زده اند، با تصور افکار عمومی مطابقت ندارد؟! .... اینها بابستی با زبان ساده به مردم توضیح داده شود.

 

رونق دوباره کسب و کارها

تا قبل از اعتراض ها و اغتشاش های اخیر بسیاری از کسب و کارها از طریق شبکه های اجتماعی فعالیت داشتند؛ فیلتر کردن اینتساگرام و ... هیچ تاثیری نخواهد داشت چرا که به راحتی آب خوردن قابل حل است پس اینگونه با امرار و معاش ملت بازی نکنیم و دیگران را ناخواسته به صحنه اعتراض ها دعوت نکنیم!

بدتر از همه اینکه بگوییم اجازه نمی دهیم به کسب و کارها آسیبی وارد شود یا بگوییم از اول باید فکرش را می کردید! همین دو اظهارنظر را کنار هم گذاشته تا فاجعه را درک کنیم!

 

تریبون ندهیم

اعتقاد داریم به همان اندازه که کلام رسانه های معاند آتش اختلاف ها و درگیری ها را شعله ور می کند، به همان اندازه نیز اظهارات انقلابی نماها و تندروها آتش خشم معترضان را بیشتر می کند! این واقعیت که معترضان هموطنان ما هستند برکسی پوشیده نیست. چطور شد که هنگام تشییع جنازه حاج قاسم سلیمانی این مردم ملت ایران بودند و حالا عده ی ادعا دارند که اینها دشمن و از آنسوی مرزها روانه خیابان شده اند!؟

****

در پایان باید گفت که خوشبختانه دیدگاه معاون وزیر اطلاعات در خصوص وقایع اخیر کارشناسی شده و منطقی است. خلاصه کلام اینکه ایشان در جلسه شورای اداری خاطرنشان کردند: « از این پس باید مدیران با مدیریت جامعه شناختی در مسیر رفع آسیب ها و تقویت حوزه های اقتصادی و معیشت مردم وارد عمل شوند، افرادی را که تحت تاثیر هیجانات وارد اعتراضات و اغتشاشات شده اند، جذب کنند قبل از آنکه دشمن آنان را جذب کند و فرهنگ رواداری و گفت و گو را هم در جامعه تقویت کنند»./تمام

 


[1] مدیرکل پزشکی قانونی تهران در خصوص اعلام علت مرگ مرحومه مهسا امینی گفت: « با توجه به اینکه آزمایش‌های انجام شده بخشی آسیب شناسی است، حدود دو الی سه هفته فرایند آزمایش‌ها انجام می‌شود و پس از این مدت علت فوت به مقام قضایی اعلام می‌شود».