main image
 148    1402/12/06

رخنه گروه عدالت علی چه اسراری را هویدا کرد؟

بی بی سی فارسی بررسی کرد

به گزارش ماهستیم؛ ابتدای اسفندماه یک گروه هکری به نام عدالت علی با اعلام هک سرورهای قوه قضائیه، میلیون ها پرونده و اسناد قضائی مربوط به شهروندان ایرانی را در کانال تلگرام و یک پایگاه اینترنتی منتشر کرد. روابط عمومی دستگاه قضائی کشور هک سامانه های مربوط به قوه قضائیه را تکذیب و اسناد منتشر شده را مخدوش و غیرقابل استناد خواند.

همچنان که انتظار می رفت رادیو و تلویزیون های بیگانه با اختصاص ویژه برنامه و دعوت از فعالان سیاسی به بررسی و تحلیل اقدام گروه هکری عدالت علی علیه ج.ا.ا پرداختند؛ در همین رابطه می توان به ویژه برنامه صفحه دو تلویزیون BBC فارسی و مصاحبه آن با مخالفان ج.ا.ا اشاره کرد.

صفحه دو بی بی سی فارسی

علی افشاری در گفتگو با تلویزیون دولتی انگلیس گفت: « بر مبنای اسنادی که تاکنون توسط گروه هکری عدالت علی منتشر شده، لطمه آنچنان سنگینی به جمهوری اسلامی نخورده است. بیش از 90 درصد پرونده ها مربوط به شکایت حقوقی و کیفری شهروندان ایرانی است و اصلا ارتباطی با حکومت ندارد! در کانال تلگرام گروه عدالت علی یک شتاب زدگی و ناپختگی را شاهد هستیم، آنها با عبارت های نامناسب به مردم ایراد می گیرند که چرا اقدام عملی نمی کنند؟ جالب اینکه خودشان فقط در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند!».

علی افشاری در ادامه گفتگو با تلویزیون بی بی سی فارسی به احتمال اقدام کشورهای خارجی در هک سامانه های اطلاعاتی ج.ا.ا اشاره کرد که در این لحظه داریوش رجبیان [مجری BBC] خاطرنشان کرد که این موضوع توطئه پنداری است و ما سندی دال بر این ادعا نداریم!

جو تایدی، کارشناس ارشد سایبری از BBC فارسی درباره اقدام گروه هکری عدالت علی گفت: « ما نمی دانیم آنها چه کسانی هستند اما افراد ارشد هستند که پیشتر هم دوربین های زندان اوین در ایران را هک کردند و الان هم به نظر می رسد در کاری که انجام دادند موفق بوده اند. ایران در رده بندی جایگاه پایین تری نسبت به برخی کشورها از جمله روسیه، چین، اسرائیل و ... دارد؛ این را باید بگویم خیلی از گروه های هکری توسط دولت ها استخدام می شوند و مدعی می شوند که کنش گر هستند اما اینطور نیست!».

مرور اخبار و گزارش رسانه های ماهواره ی فارسی زبان نشان می دهد که برخلاف آنچه تصور می رفت، اقدام گروه هکری عدالت علی [بر فرض تایید و صحت آن] به ضرر حکومت ج.ا.ا نبوده است! انتشار میلیون ها پرونده قضائی و افشای اطلاعات خصوصی افراد توسط گروه عدالت علی بیش از هر چیز به ضرر این گروه تمام شد./تمام