main image
 312    1401/04/06

روایت ایران اینترنشنال از تغییرات در اطلاعات سپاه

جنجال رسانه های معاند فارسی زبان درباره یک تغییر

به گزارش ماهستیم؛ تغییر رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران از جنجال برانگیز ترین اخبار روزهای اخیر بوده است. ضدانقلاب و رسانه های وابسته به نظام سلطه ضمن دروغ پردازی و طرح شایعات بی اساس هجمه گسترده علیه دستگاه های اطلاعاتی_امنیتی کشور به راه انداخته اند. در همین رابطه می توان به ویژه برنامه چشم انداز از تلویزیون ایران اینترنشنال اشاره کرد.

ضعف و ناکارآمدی دستگاه اطلاعاتی و امنیتی کشور، شایعه ترور رئیس سازمان اطلاعات سپاه، نفوذ رژیم اسرائیل در مراکز مهم و حساس امنیتی، اختلاف و باندبازی میان سرداران سپاه پاسداران، طرح ترور مخالفان در داخل و خارج از کشور و نارضایتی حسین طائب از جمله موضوعاتی بود که در ویژه برنامه چشم انداز از تلویزیون ایران اینترنشنال مطرح گردید.

 

ضعف و ناکارآمدی

تحلیلگران تلویزیون ایران اینترنشنال معتقد هستند که برکناری حسین طائب ناشی از سلسله عملیات های موفق سازمان جاسوسی موساد و سیا بوده است! توجیه آنها برای نشان دادن ضعف و ناکارآمدی دستگاه اطلاعاتی و امنیتی کشور در حالی است که می دانیم در طول 13 سال ریاست حسین طائب، تاکنون 7 مقام ارشد امنیتی سازمان سیا و 4 مقام ارشد امنیتی دستگاه جاسوسی اسرائیل جا به جا شده اند!

با چنین استدلال می توان نتیجه گرفت که تغییر مقام های ارشد امنیتی سازمان سیا و موساد حتما به موفقیت های پیاپی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران مربوط بوده است!

مراد ویسی، تحلیلگر تلویزیون ایران اینترنشنال در این رابطه می گوید: « در حال حاضر رژیم، بحرانی ترین دوران امنیتی را سپری می کند، حفره های امنیتی موجب تغییر گسترده در حساس ترین مراکز اطلاعاتی و امنیتی کشور شده است».

 

ترور حسین طائب

طرح شایعه ترور حسین طائب از زبان تحلیلگران تلویزیون ایران اینترنشنال نشان می دهد که این جماعت حتی زحمت مرور اخبار روزانه را به خود نمی دهند! اساسا اگر تروری رخ داده باشد چه دلیلی برای مخفی کردن آن وجود دارد!؟ آیا این موضوع به نفع ج.ا.ا خواهد بود یا به ضرر آن!؟ آیا ترور حسین طائب از ترور شهید حاج قاسم سلیمانی سنگین تر است!؟ گفتنی است ساعاتی پس از طرح شایعه ترور حسین طائب در شبکه های اجتماعی، تصویری از او در حرم مطهر رضوی منتشر گردید.

 

جناح بندی و باند بازی

یکی دیگر از موضوعاتی که تحلیلگران تلویزیون ایران اینترنشنال به آن اشاره کردند، بحث باند بازی در سپاه پاسداران بود؛ مهدی مهدوی آزاد [تحلیلگر ایران اینترنشنال] در توصیف جناح بندی ها در سپاه پاسداران می گوید: «میان سرداران سپاه یک رقابت برای کسب قدرت در جریان است».

در رابطه با ادعای مهدی مهدوی آزاد باید گفت که سپاه پاسداران دارای یک سند بالادستی با عنوان «دکترین رفتار سیاسی سپاه» است، این سند برگرفته از قانون اساسی، اساسنامه سپاه، فرامین امام و رهبری است. در ابتدای این سند، تعریف رفتار سیاسی سپاه پاسداران آمده است و برای هر اصل هم سیاست ها و باید و نبایدها مشخص شده است!

 

تغییر رویکرد

همچنان که گفته شد روی کار آمدن محمد کاظمی به عنوان رئیس جدید سازمان اطلاعات سپاه پاسداران از سر ضعف و ناکارآمدی سازمان اطلاعات سپاه نبوده است؛ پس از 13 سال تجربه برخورد و درگیری با سازمان های جاسوسی به نظر می رسد که [شاید] رویکردی متفاوت از گذشته طراحی و برنامه ریزی شده که البته ما اطلاع چندانی از آن نداریم!

گاه تغییر در رده مدیران میانی [که هیچ اطلاعاتی از آن منتشر نمی شود] می تواند حاوی این پیام باشد اما تغییر مقام ارشد امنیتی لزوما به چنین معنایی نیست چراکه رقبا درخواهند یافت که مسیر درستی را انتخاب و پیموده اند!

این را به خاطر داشته باشیم که درباره سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و یا هر سازمان با فعالیت مشابه اظهارنظر بسیار مشکل و دشوار است. از نگاه کلی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران از خط مشی وزارت اطلاعات پیروی می کند و نمی تواند مستقل از آن فعالیت های اطلاعاتی و عملیاتی داشته باشد. [1]

همکاری، هماهنگی و همدلی سازمان های اطلاعاتی کشور [وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، ارتش و نیروی انتظامی] نقطه قوت حفظ و حراست از امنیت کشور است؛ اگر رسانه های معاند فارسی زبان [همچنان که در ویژه برنامه چشم انداز از تلویزیون ایران اینترنشنال این موضوع مطرح شد] از انحلال سازمان اطلاعات سپاه بدلیل موازی کاری با وزارت اطلاعات سخن به میان می آوردند این نشانه آن است که اتفاقا فعالیت های مشترک سازمان اطلاعات سپاه با وزارت اطلاعات تا چه اندازه تاکنون مثمر ثمر بوده است!/تمام

 


[1] سپاه پاسداران طبق ماده 5 قانون تاسیس وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی (مصوب 27 مرداد 1362) موظف است ضمن تبعیت از خط مشی وزارت اطلاعات در مورد مبارزه با ضدانقلاب داخلی و ماموریت های محوله در اساسنامه سپاه تا اعلام آمادگی وزارت اطلاعات، اطلاعات داشته و حق کسب و جمع آوری اخبار و تجزیه و تحلیل آن و شناسایی ضدانقلاب را داشته و این وزارتخانه را کمک می کند.

بر این اساس واحد اطلاعات سپاه پاسداران [سازمان اطلاعات سپاه در حال حاضر] تحویل اخبار واصله به وزارت اطلاعات را برعهده دارد.