main image
 448    1401/01/07

ستاره درخشش دوباره خبر ساز شد! +تصویر

تحقیق نمایندگان کنگره از بخش فارسی صدای آمریکا

به گزارش ماهستیم؛ صدای آمریکا یک سازمان بین المللی خبری و رسانه ای است که برای مخاطبان خارج از آمریکا محتوا تهیه و تولید می کند. بخش فارسی زبان آن به صورت رادیویی از سال 1357 با روزانه نیم ساعت پخش برنامه آغاز به کار کرد، برنامه های تلویزیونی صدای آمریکا نیز از سال 1375 روی آنتن رفت. علیرغم آنچه که ادعا می شود باید خاطرنشان کرد که اصل فعالیت بخش فارسی صدای امریکا به تولید محتوا علیه جمهوری اسلامی ایران اختصاص دارد.

علیرغم صرف بودجه های قابل توجه برای بخش فارسی صدای آمریکا، مخالفان جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارند که این رسانه نتوانسته آنچنان که باید و شاید نتوانسته است در نیل به اهداف سازمانی موفق عمل کند! نه تنها اپوزسیون خارج از کشور بلکه نمایندگان مجلس و دولتمردان امریکایی نیز نظر مثبتی درباره عملکرد بخش فارسی صدای آمریکا ندارند.

اپوزسیون خارج از کشور با ارائه گزارش های موردی برای مدیران ارشد BBG به سوء عملکرد مدیریت و کارکنان آن رسانه اعتراض کردند؛ فساد مالی، باند و باند بازی ها و بی تفاوتی نسبت به فساد اخلاقی یکی از کارمندان آن رسانه از جمله مواردی بود که اپوزسیون درباره آن به BBG هشدار دادند.

حدود سه سال پیش نماینده‌ی ویژه آمریکا در امور ایران با اشاره به بودجه 23 میلیون دلاری برای تلویزیون فارسی صدای آمریکا، از روند فعلی برنامه های آن رسانه انتقاد کرد. برایان هوک در مقاله ای برای نیویورک نوشت: « ... اگر بخش فارسی صدای آمریکا نتواند هرچه زودتر به استانداردها دست پیدا کند، کنگره باید بر اساس وظیفه خود در قبال مالیات‌دهندگان آمریکایی، قطع بودجه و تعطیلی این بخش را لحاظ کند.

باند و باند بازی ها و فساد مالی مدیر تلویزیون فارسی صدای آمریکا حساسیت نمایندگان کنگره آمریکا را برانگیخت؛ اواخر سال 1399 ستاره درخشش طی حکم معاونت سازمان رسانه ای صدای آمریکا از کار برکنار شد!

محمد منظرپور، سردبیر سابق تلویزیون فارسی صدای آمریکا با اشاره به گزارش 15 صفحه ای درباره علت اخراج ستاره درخشش گفت: « علت اخراج ایشان حول دو محور « تحمیل هزینه های سنگین از بودجه دولتی ایالات متحده امریکا و عدم صداقت ذکر شده است، البته موارد دیگری هم بوده ولی اینها بیشتر مدنظر قرار گرفته است».

حدود یک ماه بعد ستاره درخشش به دستور مقام سرپرست برنامه ریزی بنیاد رسانه ای صدای آمریکا دعوت به کار مجدد شد! نکته جالب اینکه او با حفظ پست قبلی به سِمت دستیار ویژه مدیر بررسی و برنامه ریزی منصوب شد!

امیرعباس فخرآور از چهره های طرفدار دونالد ترامپ با اشاره به بازگشت ستاره درخشش به تلویزیون فارسی صدای آمریکا گفت: «ستاره درخشش که توسط تیم دونالد ترامپ اخراج شده بود به دستور بایدن مجددا استخدام شد؛ او پیشتر به دلیل سوء استفاده از بودجه مالی و جعل رزومه از سِمت مدیر تلویزیون فارسی صدای آمریکا اخراج شده بود».

روند ماجرا حکایت از آن دارد که باند و بازی ها ورای تصور مخاطبان و چهره های فعال رسانه ای است. اکنون بار دیگر اعضا مجلسن نمایندگان قصد دارند تا اسناد و ارتباط های داخلی مربوط به تصمیم برای استخدام مجدد ستاره درخشش را بررسی کنند.

اسکات پری، عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان به فری بیکن گفته است: « در چند دهه گذشته، فقدان نظارت کنگره بر آژانس رسانه‌های جهانی ایالات متحده (USAGM) به بازیگران جناحی اجازه داده تا یکپارچگی و وظایف این آژانس خبری را مختل کنند. فساد زیادی وجود دارد که بایستی از بین برود. ما وظیفه داریم اطمینان حاصل کنیم که صدای آمریکا و مجموعه‌ی این آژانس واقعا صدای ارزش‌های ایالات متحده و مردم آمریکا باشد».

عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و شش نفر دیگر خواهان دریافت کپی‌هایی از تمام سوابق، از جمله هرگونه ممیزی، گزارش، یادداشت‌ها، پیش‌نویس‌ها، یا ایمیل‌ها (از جمله مواردی از حساب‌های ایمیل شخصی) در ارتباط با ستاره درخشش در مدیریت شبکه خبری فارسی صدای آمریکا هستند.

در بخشی از گزارش آمده است که ستاره درخشش در زمان دولت ترامپ به جرم اختلاس نزدیک به یک میلیون دلار و اجازه تبدیل شدن این رسانه به منبع تبلیغات و تریبون حامیان جمهوری اسلامی از کار برکنار شد./تمام


پی نوشت: محمد منظرپور، سردبیر سابق VOA درباره فساد مالی ستاره درخشش گفت: « بیشتر به نظر می رسد که کیفرخواست علیه ستاره درخشش تنظیم شده باشد. در بحث مالی به موضوع قرارداد تلویزیون فارسی صدای آمریکا با آقای مکس امینی و شرکت Abstraction Media اشاره شده که مبلغ آن بالغ بر 950.000 دلار عنوان شده است! البته در متن حکم به این موضوع اشاره شده که انعقاد قرارداد بدون برگزاری مناقصه بوده و نکته مهم اینکه هر بار این قرارداد تمدید شده است! همچنین مبلغ 19000 دلار برای نوبت کاری یک خانم کارمند بدون درنظر گرفتن ظرفیت انسانی اشاره شده است که البته اسم این خانم ذکر شده است».