main image
 175    1402/11/16

ماجرای تصویر امام در ماه +ویدئو

طرح سازمان اطلاعات و امنیت کشور

به گزارش ماهستیم؛ آخرین اقدام حکومت پهلوی برای تحریف و شکست انقلاب مردم در سال 1357 به طرح ماهان در سازمان اطلاعات و امنیت کشور مربوط می شود، زمانی که غلامرضا ازهاری در 28 تیرماه 1357 به عنوان نخست وزیر انتخاب شد. [1] به گفته ی یک عضو بلندپایه سازمان اطلاعات و امنیت کشور این طرح برای ترویج خرافات میان مردم و سوء استفاده از آن طراحی شده بود.

حسن ثنا، عضو سابق سازمان اطلاعات و امنیت کشور در یک کنفرانس با حضور خبرنگاران ضمن اشاره به اقدامات ساواک برای تحریف انقلاب مردم گفت: « هدف از طرح ماهان سست کردن اعتقادات مردم و ترویج خرافات در کشور بود، این طرح با بودجه 20 میلیون ریال توسط ساواک اجرا گردید. مثلا به یک روحانی نما پول پرداخت شد تا بگوید امام رضا (ع) را در خواب دیده و ایشان به او گفته است به محمدرضا شاه کمک کنید تا در ایران بماند یا در مورد دیگر گفته شد که تصویر امام خمینی (ره) در کره ماه دیده می شود و موارد دیگر».

نکته جالب اینکه اعضای خانواده پهلوی همچنان اصرار به تکرار ادعای خود دارند، به عنوان مثال می توان به این مصاحبه تلویزیون BBC فارسی با فرح پهلوی اشاره کرد؛ همسر محمدرضا پهلوی در مصاحبه با بی بی سی فارسی می گوید: « اونهایی که ریختند در خیابان اتفاقا کسانی بودند که ظاهرا به دنبال دموکراسی و آزادی بودند در صورتی که احزاب آنها دور از دموکراسی بود و بعد اینکه کسانی که تحصیلکرده دانشگاه بودند، شنیدم که عکس آقا را در ماه دیدند، آخه چطور ممکن بود و چطور شده بود!»./تمام


[1] ارتشبد غلامرضا ازهاری (۲۲ بهمن ۱۲۹۰ – ۱۴ آبان ۱۳۸۰) از فرماندهان بلندپایه ارتش شاهنشاهی و رئیس ستاد ارتش شاهنشاهی از ۲۸ تیر ۱۳۵۷ تا دی ۱۳۵۷ و به مدت ۵۵ روز نخست ‌وزیر ایران و رئیس دولت نظامی از ۱۵ آبان ۱۳۵۷ تا ۱۱ دی ۱۳۵۷ بود.