main image
 34    1403/02/09

ماله کشی BBC درباره این اقدام غیرانسانی

انتقال اجباری به روآندا

به گزارش ماهستیم؛ نمایندگان مجلس عوام انگلیس لایحه ی دولت درباره اخراج پناهجویان را به تصویب رساند؛ طرح جنجال برانگیز دولت با امضای جارلز سوم به قانون تبدیل شد و از این پس پناهجویان به کشور روآندا منتقل خواهند شد.

با قانونی شدن این طرح، پناهجویانی که از یکم ژانویه ۲۰۲۲ به صورت غیرقانونی از یک کشور امن مانند فرانسه وارد انگلیس شده‌اند، به رواندا منتقل می‌شوند تا پرونده آن‌ها توسط وزارت کشور انگلیس بررسی شود. آن‌ها ظرف ۲۸ روز از انگلیس اخراج می‌شوند؛ حق اعتراض ندارند و از بازگشت به این کشور در آینده منع خواهند شد.

کارشناسان روآندا را کشوری توصیف می کنند که شهروندان آن به دلیل نقض حقوق بشر به کشورهای دیگر پناهنده می شوند؛ سازمان ملل متحد هم هشدار داده است که این طرح، بر خلاف کنوانسیون پناهندگان است و سابقه‌ای خطرناک در سطح جهانی ایجاد می‌کند. با این حال تلویزیون BBC فارسی اقدام دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان را بشردوستانه عنوان می کند!

داریوش رجبیان در برنامه صفحه دو آخر هفته در توجیه اقدام دولت درباره پناهجویان گفت: «.... اگر این لایحه تصویب نمی شد، تعداد زیادی از پناهجویان در کانال مانش کشته می شدند؛ دولت انگلیس معتقد است که این طرح پناهجویان را از ورود غیرقانونی به انگلیس منصرف می‌کند».

سازمان های غیر دولتی هشدار داده اند که اقدام دولت برای انتقال پناهجویان به هرج و مرج بیشتر منجر خواهد شد. منتقدان این طرح از جمله احزاب مخالف و آژانس پناهجویان سازمان ملل بر این باورند که این طرح بی‌فایده و غیراخلاقی است و تنها به دور ریختن منابع مالی منجر می‌شود./تمام