main image
 486    1401/01/10

مهد دموکراسی به نقض حقوق بشر محکوم شد!

فرانسه از مهد دموکراسی تا نقض حقوق بشر

به گزارش ماهستیم؛ کشورهای غربی به بهانه دموکراسی و حقوق بشر به اعمال سیاست های سختگیرانه علیه دیگر کشورها اقدام می کنند، سیاست های متناقض ایالات متحده امریکا و کشورهای غربی در قبال حقوق بشر نشان می دهد که جنبه مالی و سیاسی موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است.

گزارش سالانه سازمان عفو بین الملل نشان می دهد که فرانسه برخلاف آنچه که ادعا می کند به حقوق بشر و آزادی بیان و جابجایی احترام نمی گذارد. سازمان عفو بین الملل، دولت امانوئل ماکرون را بیش از همه چیز در زمینه سیاست های سختگیرانه مهاجرتی مورد انتقاد قرار داده است.

ناتالی گودار، مدیر اجرایی سازمان عفو بین الملل در فرانسه به خبرنگاران گفت که امروز دولت فرانسه و ژان کستکس، نخست وزیر، درباره ظرفیت پذیرایی از ۱۰۰ هزار پناهجوی اوکراینی می گویند، در حالی که چند ماه پیش در پی سقوط کابل و به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، چنین پذیرایی از پناهجویان افغان صورت نگرفت و دولت مرتبا می گفت که توان پذیرش آنها را ندارد! این رفتارها مصداق واقعی استانداردهای دوگانه دولت فرانسه در قبال پناهجویان است.

رسانه های غربی نیز نگاه تبعیض آمیزی نسبت به این موضوع دارند! خبرنگاران و تحلیلگران رسانه های بین المللی در جریان جنگ روسیه و اوکراین، آوارگان اوکراینی را به دلیل موی بلوند و چشم های رنگی ارجح تر از سایر پناهجویان دانستند.

سخنگوی سازمان عفو بین الملل با اشاره به آنچه که در شهر کاله بر سر پناهجویان آفریقایی و خاورمیانه ای می آید، گفت:‌‌ « دولت فرانسه در تمام سال های اخیر نه تنها به پناهجویان آواره در این شهر کمک نکرده، بلکه اجازه کمک نهادهای مردم نهاد و سازمان پزشکان جهانی برای کمک به آنها را هم نمی دهد!».

اواخر سال میلادی گذشته ۲۷ پناهجو در کانال مانش غرق شدند. عدم امداد رسانی به موقع برای نجات جان پناهجویان جنجال بسیاری به پا کرد؛ با این حال دولت فرانسه و انگلیس اتهام ها را رد کردند. گزارش سازمان عفو بین الملل ثابت می کند که گاردهای ساحلی دو کشور بریتانیا و فرانسه از موضوع خبرداشته اند اما بدلیل عدم دریافت دستور مستقیم کمک از سوی دولت ها سریع به محل سانحه نرفتند!

برخلاف کشورهای اروپایی، ایران هرگز چنین نگاهی درباره پناهجویان نداشته است؛ جمهوری اسلامی ایران با وجود تمام گرفتاری ها و مشکلات، برای سال ها میزبان پناهجویان افغانستانی بوده است. متاسفانه قدرت رسانه ای که در اختیار کشورهای غربی است به آنها این اجازه را می دهد که براحتی درباره نقض حقوق بشر خبر و گزارش تهیه کنند.

گفتنی است برخلاف آنچه که برخی مخاطبان درباره فرانسه تصور می کنند، این کشور ید طولایی در نقض حقوق بشر دارد. اسلام ستیزی و تبعیض نژادی در جای جای این کشور موج می زند؛ یکسال پیش دولتمردان فرانسه قانونی را به تصویب رساندند که به موجب آن سختگیری ها درباره مسلمانان شدت گرفت.

دیده بان حقوق بشر نیز از فرانسه خواسته است تا صادرات اسلحه به عربستان سعودی و مصر را متوقف كند. به گفته این سازمان، فرانسه متهم به حمایت از کشورهایی است که در قساوت علیه غیرنظامیان و مخالفان دست بالا را دارند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که تصمیم فرانسه برای ادامه فروش اسلحه به عربستان سعودی و مصر نه تنها به آنها کمک می کند تا جرائم شان را ادامه دهند بلکه چراغ سبزی است که روی جنایات ضدبشری مهر قانونی می زند./تمام