main image
 114    1403/03/17

مهندسی انتخابات

خط مشترک رسانه های ماهواره ی در انتخابات پیش رو

به گزارش ماهستیم؛ پس از سانحه بالگرد در ارتفاعات ورزقان و اعلام شهادت رئیس جمهور عزیز و همراهان ایشان، رسانه های معاند فارسی زبان با اشاره به برگزاری انتخابات زود هنگام در ایران، عملیات روانی_رسانه ای مشترک را علیه ج.ا.ا در دستور کار قرار دادند؛ القای مهندسی انتخابات، موضوع داغ این روزهای رسانه های ماهواره ی فارسی زبان است.

انتخابات زود هنگام ایران

تلویزیون ایران اینترنشنال اعلام نامزدی وحید حقانیان برای انتخابات ریاست جمهوری را مصداق بارز مهندسی انتخابات ریاست جمهوری ارزیابی کرد! نیوشا صارمی مجری برنامه تیتر اول در مصاحبه با مراد ویسی، تحلیلگر مسائل سیاسی این سوال را مطرح کرد که ورود وحید حقانیان در این برهه حساس چه معنایی می تواند داشته باشد!؟

مراد ویسی

مراد ویسی، تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به مجری ایران اینترنشنال گفت: «... شرایط به این دلیل حساس است که در این مقطع زمانی مهم است که رئیس جمهور در زمان انتخاب رهبر بعدی چه کسی است! نظام می تواند با وحید حقانیان هر طور بخواهد بازی کند! اگر رد صلاحیت شود، می گویند انتخابات آنقدر آزاد بود که معاون [امور ویژه دفتر] رهبری در آن رد صلاحیت شد! اگر وارد رقابت های انتخاباتی شود و به او حمله شود، می گویند اینقدر انتخابات آزاد بود که به معاون [امور ویژه دفتر] رهبری هم حمله شد و دست آخر اگر رئیس جمهور شود، فردی است که نزدیک ترین فرد به [امام] خامنه ای است».

تحلیلگر تلویزیون ایران اینترنشنال با القای مهندسی انتخابات در تلاش مذبوحانه برای کاهش حضور رای دهندگان در پای صندوق های رای افزود: « واقعیت این است که در انتخاباتی که اکثر ملت نامزد مورد نظرشان را ندارند، همه چیز توسط سپاه و رهبر چیدمان شده است! اکثر نامزدها یا سابقه عضویت و فعالیت در سپاه پاسداران دارند و یا دستیاران ویژه رهبری هستند».

علیرغم حضور نامزدهای انتخاباتی از احزاب و جناح های سیاسی اما تلویزیون ایران اینترنشنال رقابت ها را به نمایندگان بیت رهبری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خلاصه می کند.

در تلویزیون BBC فارسی به طریق دیگر درصدد کاهش حضور رای دهندگان پای صندوق های رای است؛ این به اصطلاح رسانه خبری با تاکید بر اینکه دولت توانایی حل مسائل و مشکلات را ندارد به یاس و ناامیدی دامن  زده است. علی مزروعی، تحلیلگر تلویزیون بی بی سی فارسی در جریان مصاحبه با برنامه شصت دقیقه گفت: « ... مردم از دولت های گذشته، از دولت محمد خاتمی و دولت حسن روحانی نسبت به انتخابات بی تفاوت شده اند! برای اینکه می گویند اگر در انتخابات شرکت کنیم و فردی را برای پیگیری مطالبات انتخاب کنیم، می بینند آن فرد نمی تواند پیگیر مطالبات شان در ساختار سیاسی باشد!».

رجبعلی مزروعی

ادعای تحلیلگر تلویزیون BBC فارسی در حالی است که از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون دوازده دولت، امور اجرایی کشور را برعهده گرفته‌اند؛ علاوه بر این برخلاف آنچه که ادعا می شود، رهبر معظم انقلاب علیرغم سلیقه و رویکرد متفاوت هر کدام از دولت های یاد شده، همواره حمایت خود را از آنها اعلام کرده اند.

اما در روزهای باقیمانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به طور حتم کلید واژه «تحریم انتخابات» توسط رسانه های ماهواره ی تکرار خواهد شد!

برخلاف آنچه انتظار می رفت تلویزیون BBC فارسی خیلی زود از کلید واژه تحریم انتخابات رونمایی کرد! کاوه آهنگری، تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی در جریان مصاحبه با برنامه شصت دقیقه بی بی سی فارسی با اشاره به فضای انتخابات و نامزدهای انتخاباتی خاطرنشان کرد که تحریم انتخابات بهترین اقدام برای انتخابات است!

کاوه آهنگری با به کار بردن ادبیات کینه توزانه در این باره گفت: « ... حکومت تلاش می کند از حضور مردم در سیرک نمایشی [منظور انتخابات ریاست جمهوری] به نفع خود استفاده کند؛ تمام تلاش خود را خواهد کرد از هر راهی شده مردم را به پای صندوق انتخابات بیاورد، از ایجاد فضای احساسی تا تهدید کارمندان دستگاه های دولتی تا دانشجویان و ... هر کسی از این لیست بیرون بیاید کسی است که در جنایت دست داشته و زیاد تفاوتی نمی کند چه کسی انتصاب خواهد شد. تحریم فعال بهترین اقدام برای انتخابات است!».

تا روز انتخابات ...