main image
 61    1403/01/19

نظر یک عضو پارلمان اروپا درباره سپاه پاسداران و رضا پهلوی

در بروکسل بلژیک مطرح شد

به گزارش ماهستیم؛ مقام های سیاسی اتحادیه اروپا هفته گذشته در جریان همایش «سپاه پاسداران نه نهادی از یک دولت_ملت، سازمانی تروریستی‌» به بیان نقطه نظرات خود پیرامون مسائل مربوط به ایران پرداختند. این همایش با همکاری حزب نوین ایران و چند حزب اروپایی و گروه محافظه کاران و اصطلاح طلبان اروپایی ECR برگزار شد.

همایش سپاه پاسداران نهادی از یک دولت_ملت

تلویزیون فارسی صدای آمریکا در گزارش خود از همایش بروکسل، ضمن اشاره به ارائه سند استراتژیک درباره فعالیت سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: « این سند توسط دفتر مطالعات حزب ایران نوین برای مقام های اتحادیه اروپا تهیه و تنظیم شده و در آن به نقش سپاه پاسداران به عنوان گروه تروریستی فعال در ایران و جهان پرداخته شده است».

در بخشی از این سند به چگونگی فشار و شکاف میان نیروهای مسلح ایران اشاره شده است؛ نکته قابل تامل اینکه حزب ایران نوین در سند به اصطلاح استراتژیک خود، رضا پهلوی را به عنوان تنها گزینه معرفی و پیشنهاد کرده است!

حامد شیبانی راد

حامد شیبانی راد، رئیس کمیته اجرایی حزب ایران نوین و از بنیانگذاران سازمان فرشگرد در مصاحبه با تلویزیون فارسی صدای آمریکا گفت: « سند استراتژیک برای استدلال مقام های اتحادیه اروپا علیه سپاه پاسداران تهیه و تنظیم شده، سپاه پاسداران در تلاش است تا انقلاب اسلامی را به کل دنیا بسط دهد و این مورد پذیرش نیست!». [1]

به نظر می رسد که هدف از برگزاری این همایش، کسب اعتبار و جایگاه سیاسی برای رضا پهلوی بوده باشد؛ در واقع حزب ایران نوین با آسمان و ریسمان بافتن به دنبال ادامه حیات سیاسی رضا پهلوی است؛ بویژه پس از حوادث شهریورماه سال 1401 و ناکامی رضا پهلوی در جریان شورای همبستگی که اعتبار وی نزد دیگر جریان های سیاسی اپوزسیون زیر سوال رفت.

چارلی وایمرز

اما چارلی وایمرز، سیاستمدار و عضو پارلمان اروپا نیز در بخشی از سخنان خود ضمن اشاره به استفاده از اهرم های فشار علیه ج.ا.ا تاکید کرد که نگرش اتحادیه اروپا درباره ایران دیگر دوستانه نیست و امیدواریم که حکومت ایران دست از اعمال خود بردارد.

چارلی وایمرز، سیاستمدار سوئدی در ادامه به جایگاه رضا پهلوی اشاره کرد و گفت: « البته نیروهای سیاسی در کشورهای غربی وجود دارند که نمی‌خواهند با او کار کنند چرا که پادشاهی کمی محافظه‌کارانه و سنتی به نظر می‌ آید، اما رضا پهلوی فردی محبوب است! ما به عنوان سیاستمداران غربی باید این را به رسمیت بشناسم و برای تغییر وضعیت در ایران با او کار کنیم».

تعریف و تمجید عضو پارلمان اروپا از رضا پهلوی البته نباید موجب خوشحالی سلطنت طلبان شود چراکه در جریان برگزاری گردهمایی سالانه شورای ملی مقاومت [سازمان تروریستی منافقین] ما شاهد چنین تعابیری درباره مریم رجوی نیز هستیم! به نظر می رسد که برگزاری همایش «سپاه پاسداران نه نهادی از یک دولت_ملت، سازمانی تروریستی‌» صرفا تلاشی از سوی سلطنت طلبان برای معرفی رضا پهلوی [به عنوان تنها گزینه رهبری آلترناتیو ج.ا.ا] به مقام های غربی است.

تلاش سازمانی سلطنت طلبان [توسط تشکیلات فرشگرد، حزب ایران نوین و ...] در حالی است که برخی از جریان های سیاسی اپوزسیون خارج از کشور به این نتیجه رسیده اند که رضا پهلوی و حلقه یاران او به طور غیرمستقیم تحت نظر و کنترل جمهوری اسلامی ایران هستند! در همین رابطه می توان به اظهارت شهریار آهی اشاره کرد.

شهریار آهی

شهریار آهی، بنیانگذار اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران و سخنگوی گروه های لیبرال دموکرات در این باره گفته است: « اگر نه به طور مستقیم اما به‌ صورت غیرمستقیم و با استفاده از برخی نقاط ضعف موجود در تفکر رضا پهلوی و برخی از اطرافیان وی، که می‌تواند تبدیل به خشم ویرانگر علیه اپوزیسیون تبدیل شود. این امکان وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران در پهلوی و جریان منتسب به او نفوذ داشته باشد».

در طول سال های گذشته اپوزسیون تلاش کرده تا نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار گیرد؛ گفتنی است همایش «سپاه پاسداران نه نهادی از یک دولت_ملت، سازمانی تروریستی‌» اساسا با همین برگزار شده است.


[1] شبکه فرشگرد ۱۸ دی ۱۴۰۱ طی بیانیه‌ای اعلام کرد که فعالیت‌های خود را تحت عنوان «حزب ایران نوین» آغاز خواهد کرد. رضا پهلوی که توسط این گروه به عنوان عنصر وحدت بخش در فرایند براندازی معرفی شده ‌بود، ضمن بازنشر یادداشت این گروه در شبکه اجتماعی توییتر، از فرشگرد حمایت کرد. وزارت امور خارجه رژیم اسرائیل با انتشار یادداشتی از تشکیل شبکه فرشگرد و پایان اسرائیل ستیزی توسط ایرانی ها استقبال کرد.