main image
 479    1400/12/23

نقض حقوق بشر با اره و طناب و شمشیر در پادشاهی سعودی

اعدام 81 نفر از مخالفان پادشاهی سعودی

به گزارش ماهستیم؛ روز گذشته وزارت کشور عربستان سعودی از اعدام 81 شهروند سعودی خبر داد، علیرغم سکوت قابل تامل ایالات متحده امریکا و سازمان های به اصطلاح حقوق بشری، رسانه های بین المللی نیز با لحن ملایم و بدون سرزنش اقدام عربستان سعودی این خبر را پوشش قرار دادند.

در میان رسانه های فارسی زبان اما تلویزیون ایران اینترنشنال رویکردی برخلاف اصول حرفه ی در پیش گرفت تا جایی که یکی از کارمندان تلویزیون BBC فارسی به طعنه خطاب به همکاران خود در ایران اینترنشنال نوشت: « اینکه کارفرمات در یک روز ۸۱ نفر رو اعدام کنه، نقض حقوق بشر نیست؟ یا رسالت خبرنگاریت لب مرزهای ایران متوقف می‌شه؟».

عربستان سعودی بدون هیچ ترس و واهمه ی از واکنش کشورهای غربی به شیوه قرون وسطایی مخالفان خود را از دم تیغ می گذارند و حتی به کودک 13 ساله نیز رحم نمی کند؛ گویا برای متحدان سعودی جریان داشتن نفت در لوله ها بیشتر از جان انسان ها اهمیت دارد.

رسانه های بین المللی از جمله فرانس 24، رویترز، نیویورک تایمز، یورو نیوز و دویچه وله نیز در با تبعیت از دولت های غربی تنها به اصل خبر اشاره کردند و همان چیزی را که وزارت کشور عربستان سعودی مدعی شده است را بازنشر کردند.

تحلیلگران و مجریان تلویزیون BBC فارسی در واکنشی متفاوت از سایر رسانه های ماهواره ی فارسی زبان به انتقاد از عملکرد پادشاهی عربستان سعودی پرداختند، به عنوان مثال حسین باستانی از تحلیلگران BBC فارسی، اعدام دسته جمعی شهروندان سعودی را چهره بدون روتوش حاکمان سعودی دانست که دیگر محتاج نقش بازی کردن برای دنیا نیستند!

رعنا رحیم‌پور، مجری تلویزیون بی بی فارسی نیز با طعنه به همکاران خود در تلویزیون ایران اینترنشنال نوشت: «اینکه کارفرمایت در یک روز 81 نفر رو اعدام کنه، نقض حقوق بشر نیست!؟ یا رسالت خبرنگاریت لب مرزهای ایران متوقف می شه!؟ البته لازم به ذکر است که او ساعاتی بعد مجبور به حذف این توییت شد!

رفتار دوگانه کشورهای غربی درباره نقض حقوق بشر نشان می دهد که معیار و ملاک این کشورها متفاوت از اصول اولیه و انسانی است، به عبارت بهتر ایالات متحده امریکا و کشورهای اروپایی همواره از حقوق بشر به عنوان ابزاری برای فشار علیه مخالفان خود استفاده می‌کنند./تمام

مطالب مرتبط