main image
 286    1401/12/26

گزارشگر ویژه حقوق بشر از این اتفاق جا خورد

به دنبال انتشار پیش نویس گزارش جاوید رحمان

به گزارش ماهستیم؛ کشورهای غربی برای اعمال تحریم های اقتصادی علیه ج.ا.ا موارد متعددی را بهانه می کنند تا مانع از پیشرفت کشور شوند؛ آنها برای همراهی و متقاعد کردن دیگر کشورهای دنیا روش های مختلف را در دستور کار قرار می دهند. از جمله می توان به گزارش سازمان های بین المللی اشاره کرد که البته تحت نفوذ آنها قرار دارند.

فعالیت های هسته ای و نقض حقوق بشر از جمله مواردی است که کشورهای غربی با دستاویز قرار دادن آن، تحریم هایی را علیه ج.ا.ا وضع کرده اند؛ کاخ سفید برای همراهی سران کشورها و توجیه افکار عمومی با نفوذ و تحت فشار قرار دادن سازمان های بین المللی نظیر سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی اتمی کار خود را پیش می برد.

صرف نظر از گزارش های آژانس بین المللی اتمی درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل نیز با تنظیم و ارائه گزارش های یک سویه و غلط به کشورهای غربی علی الخصوص ایالات متحده آمریکا این امکان را می دهد تا با دستاویز قرار دادن موضوع حقوق بشر به اعمال تحریم های همه جانبه علیه ج.ا.ا بپردازد.

نفوذ و اعمال فشار برای تهیه گزارش از وضعیت حقوق بشر در ایران چنان شور از آب در آمده که صدای اپوزسیون خارج نشین بلند شده است! این روزها که آقای جاوید رحمان خود را برای ارائه گزارش درباره وضعیت حقوق بشر در ایران آماده می کند، عده ای از فعالان اپوزسیون بیانیه ی را منتشر کرده اند که حاوی نکات و مطالب مهم است.

جاوید رحمان

در یک بخش از این بیانیه بسیار مهم آمده است: « ما جمعی از فعالان مدنی و کنشگران سیاسی ضمن ابراز تاسف بابت عدم حضور آقای جاوید رحمان، معتقد هستیم آنچه به عنوان پیش نویس گزارش منتشر شده، بصورت کاملا یکطرفه و حتی در برخی موضوعات با سوگیری های هدفمند تنظیم گردیده است».

در ادامه این بیانیه آمده است: « نادیده گرفتن اقدامات گروه های تروریستی و تجزیه طلب و حتی داعش در گزارش یاد شده که همراه با اقدامات مسلحانه در کف خیابان بوده و بیشترین تلفات یاده شده در گزارش، ناشی از اقدامات تروریستی این گروه ها بوده است، ضمن تایید اقدامات خشونت آمیز و تایید تلویحی تروریست ها، باعث شده تا فعالان مدنی و خشونت پرهیزی که سال ها به دنبال احقاق حقوق مردم از طریق جنبش های مدنی بودند، به محاق رفته و گروهک های تروریستی یاده شده با قدرت بیشتری در خیابان های ایران جولان داده و ایران را به طرف جنگ داخلی سوق دهند».

گزارش جاوید رحمان

بیانیه اپوزسیون درباره گزارش جاوید رحمان [گزارشگر ویژه حقوق بشر] از آن جهت قابل تامل است که نظیر چنین واکنشی را در سال های قبل شاهد نبوده ایم! به نظر می رسد که ناآرامی ها و اغتشاش های چند ماه اخیر سبب نگرانی و ترس از بروز جنگ داخلی را موجب شده است./تمام