main image
 171    1402/11/25

یک اعتراف دیگر از مقام ارشد امنیتی حکومت پهلوی +کلیپ

فعالیت احزاب سیاسی در دوران پهلوی

به گزارش ماهستیم؛ با دستور محمدرضا پهلوی در اسفند 1357 فعالیت احزاب سیاسی در کشور ممنوع اعلام و حزب رستاخیز ملت ایران به عنوان تنها حزب سیاسی کشور تشکیل گردید. مجلس‌ شورای ملی در دوران سلطنت محمدرضا پهلوی در واقع به‌ يک‌ مجلس‌ فرمايشی‌ مبدل‌ شده بود.

نمایندگان دوران پهلوی

کاظم علمداری در گفتگو با ویژه برنامه 365 تلویزیون صدای آمریکا در این باره می گوید: « عدم فعالیت احزاب سیاسی در دوران حکومت پهلوی باعث شد تا نیروهای سیاسی به تقابل با حکومت فکر کنند، یعنی از تفکر اصلاحی رفته رفته به انقلاب سیاسی پیش بروند؛ پرویز ثابتی [1] در یک جا اعتراف کرده است که اگر زمان شاه انتخابات آزاد بود، حداقل 80 نفر از جبهه ملی کاندید می شدند!».

با پیروزی انقلاب اسلامی، فضای سیاسی کشور دگرگون شد؛ در کمتر از دو هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همه پرسی برای تعیین نظام حکومتی برگزار گردید؛ از آن زمان تاکنون به طور متوسط هر یک سال و چند ماه یک انتخابات ملی برگزار شده است./تمام


[1] پرویز ثابتی دانش آموخته ی رشته حقوق دانشکده حقوق دانشگاه تهران در بهمن ۱۳۳۷ با معرفی ضرابی (مدیر کل نهم ساواک) به عنوان تحلیلگر سیاسی به استخدام ساواک درآمد. او طی سال‌های ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۷ در راس اداره سوم ساواک قرار گرفت، اداره سوم مهم‌ترین و مقتدرترین اداره کل ساواک بود. مطابق با اسناد ساواک، او در ۹ آبان ۱۳۵۷ با نام مستعار عالیخانی از طریق فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، تهران را به مقصد لندن ترک کرد.

مطالب مرتبط